اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ پیگیری عضو کردن‌های بی‌اجازه در کانال‌های انتخاباتی

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز چهارشنبه سی‌ام بهمن ماه را می خوانید:

  • پلتفرم تحلیل بدافزار ایرانی طراحی شد

مهر: محققان کشور پلتفرم تحلیل بد افزاری را طرحی کرده اند که می تواند بر اساس ویژگی های بومی کشور، نرم افزارها را مورد بررسی قرار دهد تا کاربران از امنیت نرم افزارها اطمینان حاصل کنند. در سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی، «طراحی پلتفرم تحلیل بدافزار» رتبه دوم پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر را به دست آورد. این طرح توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان به نتیجه رسیده است. امیر محمد زاده لاجوردی یکی از محققان این طرح گفت: با توجه به اینکه زیرساختها نیاز به امنیت دارند در صدد برآمدیم تا پلتفرم تحیلی بدافزار را به تولید برسانیم.

  • وعده پیگیری عضو شدن‌های بی‌اجازه در گروه‌ها و کانال‌ها

ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیگیری ارسال پیامک‌های انبوه و عضو کردن ناخواسته افراد در گروه‌ها و کانال‌ها توسط ستادهای انتخاباتی خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در توییتر با اشاره به این روش عضو کردن افراد در گروه‌های تلگرامی نوشت: ارسال پیامک‌های انبوه و عضو کردن ناخواسته در گروه‌ها و کانال‌ها توسط برخی از ستادهای انتخاباتی برای مردم آزاردهنده شده است. می‌پرسند شماره ما را از کجا آورده‌اند؟ حق‌الناس خط قرمز ما است. با متخلفین شدیدا برخورد خواهیم کرد، هر که می‌خواهند باشند. شکایت در ۱۹۵ از شما، پیگیری از ما.

  • ماسکی که قفل گوشی‌تان را باز می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان: یک طراح از سانفرانسیسکو، ماسکی طراحی کرده است که بسیار شبیه چهره افراد است. دانیل باسکین طراحی از سانفرانسیسکو، ایده جالبی برای ساخت ماسک‌های N۹۵ ارائه کرده است. ماسک او که «Resting Risk Face» نام دارد، از روی چهره افراد ساخته می‌شود به صورتی که حتی با وجود ماسک روی صورت بتوان کاملا چهره آن‌ها را تشخیص داد.

  • ماهواره‌ امیرکبیر توسط ۹۱ دانشمند ایرانی ساخته می شود

فارس: عضو حقیقی شورای عالی فضایی گفت: ساخت ماهواره‌ای از نوع سنجشی و با دقت یک متر توسط ۹۱ دانشمنددانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاز نخست با کادر تخصصی ۱۱ نفر از اعضای هیأت علمی و ۸۰ دانشجوی مقاطع ارشد و دکتری انجام می شود. سید مصطفی صفوی عضو حقیقی شورای عالی فضایی با اشاره به ساخت ماهواره سنجشی در قالب یک تیم ۹۱ نفره از دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: ماهواره‌ دانشگاه علم و صنعت ایران از نوع سنجشی و با دقت یک متر از سوی محققان و دانشمندان این دانشگاه طراحی و ساخته خواهد شد به طوری که برای فاز اول این ماهواره اعتبارات اولیه آن در نظر گرفته شده است.

  • نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی ۷۰ به ۳۰ می‌شود

مهر: شورای عالی فضای مجازی در مصوبه سند کلان شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات را به تکالیف جدیدی موظف کرده که در این مصوبات قرار است نسبت ترافیک داخلی به خارجی ۷۰ به ۳۰ شود. پس از سال‌ها فراز و فرود در به اجماع نظر رسیدن اعضای شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات بر سر تعریف یکسان از مفهوم شبکه ملی اطلاعات، این پروژه ملی وارد فاز جدیدی در اجرا شده است. شورای عالی فضای مجازی از ۲۳ آذرماه تاکنون طی ۴ جلسه، بررسی طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داده که به نظر می‌رسد ابعاد مشخصی از چگونگی به سرانجام رسیدن این پروژه نمایان شده است.

  • هوش مصنوعی و تحول صنعت خدمات مالی تا دو سال آینده

دنیای اقتصاد: نظرسنجی جدید مجمع جهانی اقتصاد و یک مرکز مالی نشان می‌دهد حدود دو سوم (۶۴ درصد) رهبران خدمات مالی در دنیا، ظرف دو سال آینده، کاربران عمده هوش مصنوعی خواهند بود. این رقم در حال حاضر فقط ۱۶ درصد است. این شرکت‌های بزرگ، انتظار دارند کاربرد هوش مصنوعی برای آنها صرفا کاهش هزینه نباشد و اهدافی مثل درآمدزایی، اتوماسیون فرآیندها، مدیریت ریسک و خدمات به مشتری را دربربگیرد.

  • افزایش جرایم سایبری در استان کرمانشاه

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه از افزایش ۱۱۵ درصدی جرایم سایبری در این استان خبر داد. علی کریمی رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه به جرایم سایبری ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته اشاره کرد و گفت : جرایم سایبری ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است که در این بین جرایم اقتصادی بیشتر از جرایم دیگر بوده است. او با بیان اینکه جرایم اقتصادی ۱۷۶ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است، گفت : بیشترین جرایم برداشت از حساب بانکی، کلاهبرداری‌های اینترنتی و مزاحمت‌های اینترنتی بوده است.

  • اسپانیا قانون «مالیات گوگل» را اجرایی می‌کند

مهر: دولت اسپانیا قصد دارد مالیات دیجیتال بر شرکت‌های بزرگ فناوری را وضع کند. دولت اسپانیا روز گذشته لایحه مالیات بر کسب و کارهای دیجیتال و تراکنش‌های مالی بورس را تصویب کرد. این در حالی است که پیش از اسپانیا کشورهای اروپایی دیگر نیز اقدامی مشابه انجام داده‌اند. کابینه دولت این کشور در جلسه هفتگی خود تصمیم گرفته‌اند اقداماتی به نام «مالیات گوگل» و «مالیات توبین» را اجرایی کنند. البته پارلمان اسپانیا هنوز این اقدامات را تأیید نکرده است.

  • اسپیس ایکس شهروندان عادی را به مدار زمین می‌فرستد

دیجیاتو: شرکت اسپیس ایکس قصد دارد اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ حداکثر چهار نفر را برای سفر به دور زمین به فضا حمل کند. اسپیس ایکس به همین منظور با یک شرکت توریسم فضایی با نام Space Adventures قرارداد همکاری امضا کرده است. این شرکت در گذشته هفت شهروند عادی را با فضاپیمای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی بین المللی حمل کرده است.

  • وای فای پرسرعت فیس بوک به پورتوریکو رسید

فارس: فناوری وای فای پرسرعت فیس بوک سرانجام به کشور پورتوریکو رسید تا مردم در این کشور به اینترنت با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند. ارائه خدمات وای فای پرسرعت فیس بوک در پورتوریکو با همکاری شرکت اینترنتی آئرونت صورت گرفته است.

  • آیفون ۹ و تبلت‌های جدید اپل، ۳۱ مارس رونمایی خواهند شد

آتی‌رسان: در ماه‌های گذشته، شایعات زیادی درباره معرفی میان‌رده جدید شرکت اپل با نام آیفون ۹ (یا همان SE2) به گوش می‌رسید. طبق همین شایعات، قرار بود که تلفن جدید اپل در اواسط ماه مارس رونمایی شود، اما گزارشات جدید نشان می‌دهند که زمان برگزاری رویداد اپل کمی به تعویق افتاده و به تاریخ ۳۱ مارس منتقل شده است. هم‌چنین، آیفون میان‌رده اپل در هفته اول ماه آوریل روانه بازار می‌شود.

  • نسخه LTE گلکسی اس ۲۰ اولترا در وبسایت سامسونگ رویت شد!

جی‌اس‌ام:  پرچمداران جدید سامسونگ در تاریخ یازدهم فوریه مصادف با ۲۲ بهمن ماه به دنیای تکنولوژی معرفی شدند. مسئولان سامسونگ در رویداد اخیر خود که بیست و دوم بهمن ماه برگزار شد، از نسل جدید پرچمداران خود با نام S20 رونمایی کردند. در این اتفاق، تنها در مورد پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی (۵G) برای محصولات جدید سخن گفته شد و هیچ گونه اشاره‌ای به نسل‌های پشین نشد. اما ظاهرا خانواده S20 در کنار مدل ۵G، به مدل‌های پشتیبانی کننده از شبکه ۴G LTE نیز مجهز است.

  • سرویس تبلیغات گوگل AdSense؛ ابزار جدید هکرها برای باجگیری

دیجیاتو: تبهکاران سایبری با ارسال ایمیل هایی تهدید آمیز به وب‌سایت‌ها از آنها خواسته‌اند یا ۵ هزار دلار باج بپردازند یا قید کسب درآمد از طریق تبلیغات گوگل را بزنند. بسیاری از سایت های اینترنتی از طریق سیستمی به نام گوگل AdSense کسب درآمد می کنند. در این سرویس بنری تبلیغاتی از سوی گوگل برای وب مسترها ارسال می شود که با نمایش آن در سایت خود به کسب درآمد می پردازند. سطح درآمد در این طرح به تعداد نمایش بنر و یا تعداد  کلیک ها روی آن بستگی دارد.

  • واکنش وزیر ارتباطات به مزاحمت‌های انتخاباتی برای شهروندان

اعتماد آنلاین: محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در توییتی نوشت: حق الناس خط قرمز ماست. هرکه می‌خواهند باشند، شکایت در ۱۹۵ از شما، پیگیری از ما.

  • افزوده شدن قابلیت لغو ارسال اطلاعات از ویندوز ۱۰ به مایکروسافت

ایتنا: گزارش‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که در نسخه ۱۹۰۹ ویندوز ۱۰ می‌توان به‌صورت کامل فرایند ارسال اطلاعات به مایکروسافت را متوقف کرد. تله‌متری از زمان انتشار اولین نسخه سیستم‌ عامل ویندوز ۱۰ کمپانی مایکروسافت ، موضوع داغی بوده است. مایکروسافت تصمیم گرفت تا جمع‌آوری داده‌ها را تا حدی در این سیستم‌ عامل بگنجاند که حتی گزینه‌ای هم برای خاموش کردن تله‌متری وجود نداشته باشد.

  • آلفابت تولید کایت های تولیدکننده انرژی را کنار گذاشت

فارس: شرکت آلفابت که شرکت مادر تخصصی گوگل محسوب می شود، سرمایه گذاری طولانی مدتی بر روی تولید کایت های تولیدکننده انرژی انجام داده، اما تلاش در این زمینه را متوقف کرده است. گوگل اختراعی را در زمینه تولید کایت های تولید کننده انرژی که از وزش باد برای تامین برق استفاده می کنند، به ثبت رسانده است. انتظار می رفت تولید کایت های یادشده در آینده نزدیک آغاز شود. اما این فرایند بیش از حد به طول انجامید و حالا آلفابت از توقف این طرح خبر داده است.

  • شناسایی افراد مبتلا به کروناویروس با کمک تلفن همراه

مشرق نیوز: اخیرا در سنگاپور از یک سیستم هوشمند مجهز به دوربین‌های حرارتی رونمایی شده که برای تشخیص تب مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین وسایل برای شناسایی افراد مبتلا به این ویروس دماسنج است و چک کردن معمولاً با قرار دادن آن در مقابل پیشانی هر فرد انجام می‌شود. اما این روش جالبی نیست چرا که نه تنها وقت‌گیر است بلکه سبب می‌شود افراد کنار یکدیگر جمع شوند و این کار احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

  • آمریکا جلوی تولید تراشه برای هواوی را می‌گیرد

مهر: دولت ترامپ در یک اقدام تهاجمی جدید بر علیه شرکت هواوی قصد دارد مانع از تامین تراشه‌های مورد نیاز این شرکت چینی توسط تی اس ام سی شود. تی اس ام سی از جمله شرکت‌های مهم تولیدکننده انواع تراشه درتایوان است و هواوی از جمله مشتریان این شرکت محسوب می‌شود. با توجه به اینکه تی اس ام سی از برخی تجهیزات ساخت آمریکا برای ساخت و تولید تراشه استفاده می‌کند، دولت ترامپ می‌تواند این شرکت تایوانی را برای تبعیت از خواست‌ها و فرامین خود تحت فشار قرار دهد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل