اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ ساخت رباتی که کرونا را تشخیص می‌دهد

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ماه را می خوانید:

  • کنگره جهانی موبایل به دلیل شیوع کرونا لغو شد

مهر: پس از آنکه بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله نوکیا، سونی، آمازون و ال جی به دلیل شیوع کرونا از شرکت در کنگره جهانی موبایل خودداری کردند، این مراسم در سال جاری لغو شد. کنگره جهانی موبایل که بزرگترین رویداد صنعت موبایل به حساب می آید به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی شود. پس از شیوع ویروس کرونا و خودداری شرکت ها از شرکت در این رویداد، سازمان GSMA (برگزار کننده این کنگره) آن را لغو کرد. طی هفته جاری بسیاری از شرکت ها از جمله نوکیا، ZTE، سونی، اریکسون، آمازون، ال جی، دویچه تله کام به دلیل شیوع این بیماری اعلام کردند در این مراسم شرکت نمی کنند.

  • ادغام پیام‌رسان گوگل با شماره‌گیر گلکسی S20

باشگاه خبرنگاران جوان: در جدیدترین خبر منتشر شده مشخص شد که پیام‌رسان گوگل با برنامه شماره‌گیری خانواده سامسونگ گلکسی S20 ادغام می‌شو بر اساس جدیدترین خبر منتشر شده در دنیای فناوری مشخص شده است که اکنون Duo قرار است با برنامه شماره گیری سامسونگ در خانواده Galaxy S20 ادغام شود و این بدان معناست که شروع به مکالمه تصویری با یکی از مخاطبین خود از همیشه راحت‌تر خواهد بود. شما حتی نیازی به باز کردن یک برنامه جداگانه ندارید، فقط به بخش مخاطبان بروید، تماس ویدیویی Duo را انتخاب کنید و به فرد مورد نظر زنگ بزنید. همچنین این احتمال وجود دارد که ادغام به برنامه Samsung Messages نیز گسترش یابد.

  • سیم کارت TD-LTE ایرانسل بدون نیاز به خرید مودم عرضه می‌شود

گجت نیوز: سیم کارت TD-LTE اپراتور ایرانسل که در گذشته فقط به همراه مودم‌های اینترنت ثابت به مشتریان عرضه می‌شد، از این پس بدون نیاز به خرید مودم به فروش می‌رسد. شرکت ایرانسل به عنوان اپراتور دوم کشور اعلام کرد مشتریانی که خواهان سیم کارت‌های نسل چهار ثابت TD-LTE بدون تهیه مودم هستند، از این پس می‌توانند سیم کارت ویژه مودم‌های اینترنت ثابت TD-LTE را به همراه بسته اینترنت اولیه، بدون تهیه مودم خریداری کنند. از این سیم کارت‌ها می‌توان در کلیه مودم‌های TD-LTE (با ویژگی پشتیبانی از باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز) استفاده کرد و مشترکان قادر خواهند بود در کلیه استان‌های کشور از اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) ایرانسل بهره‌مند شوند.

  • بشر برای اولین بار از اعماق فضا امواج رادیویی دریافت کرد

تسنیم: دانشمندان به تازگی متوجه شدند امواج رادیویی از اعماق فضا با الگویی منظم ارسال می‌شود. این امواج رادیویی هر ۱۶٫۳۵ روز یکبار تکرار می‌شوند و مشابه هم هستند. انتشار این امواج رادیویی پیش از این در مقالاتی اشاره شده اما هیچگاه مورد بررسی دقیق قرار نگرفته بود. حالا که تکرار آنها با الگویی مشخص اثبات شده است مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.منبع این امواج، نقطه‌ای معروف با عنوان ۱۸۰۹۱۶٫J0158 + 65، است که با استفاده از هشت تلسکوپ زمینی ثبت شده‌اند و صداهای عجیب کهکشان را تشخیص داده‌اند. هنوز دلایل مشخصی برای تکرار این الگوی رادیویی ذکر نشده است و ممکن است ناشی از حرکت مداری یک ستاره باشد، اما آنچه مشخص است برای پیدا کردن دلیل دقیق این رخداد باید منتظر ماند.

  • تاکید پژوهشگاه ارتباطات و همراه اول بر توسعه‌ی همکاری‌ مشترک

سیتنا: در جلسه مشترک ریاست پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل همراه اول بر ضرورت توسعه همکاری های مشترک به منظور ارائه خدمات به روز به مشترکان تاکید شد. دکتر وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه با اشاره به توانمندی‌های پژوهشکده های مختلف برای کمک به تحقیق و توسعه همراه اول گفت: در حال حاضر پژوهشگاه ظرفیت مناسبی در حوزه آزمایشگاه های مرجع و تایید نمونه نیز دارد که در اختیار فعالان و اپراتورهای ارتباطی قرار دارد.

  • ظرفیت ۵ برابری شبکه ملی اطلاعات برای مصرف کاربران

مهر: نائب رئیس هیئت مدیره ارتباطات زیرساخت گفت: ظرفیت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ۵ برابر مصرف فعلی کاربران است و آمادگی ارائه این ظرفیت به ارائه‌دهندگان خدمات، طبق اهداف شورای فضای مجازی وجود دارد. سجاد بنابی، با اشاره به اهداف تعیین شده در مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی برای رشد پایه‌ای خدمات شبکه ملی اطلاعات، شکل‌گیری ۳ قطب مرکز داده در کشور و نیز ارتقای خدمات مبتنی بر پردازش ابری، اظهار داشت: توسعه امکانات در حوزه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات به صورت مداوم در حال افزایش است و این موضوع از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات است که به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شده است.

  • تکنولوژی های جدید برای تشخیص کرونا

ایمنا: روبات”پروموبات” که در میدان تایمز نیویورک نصب شده است، نشانه‌های مربوط به ویروس کرونا را ردیابی می‌کند و به سوالات افراد در این زمینه نیز پاسخ می‌دهد. محققان به تازگی روباتی ساخته‌اند که با استفاده از یک نرم افزار مخصوص، علائم بیماری کرونا را تشخیص می‌دهد، اطلاعاتی در مورد این بیماری در اختیار مردم قرار می‌دهد و به سوالات آن‌ها در این زمینه نیز پاسخ می‌دهد؛ این روبات توسط یک استارت آپ مستقر در فیلادلفیا آمریکا ساخته شده است. روبات جدید با چهره انیمیشنی دوستانه و قد یک و نیم متری خود پاسخگوی سوالات افراد در مورد ویروس کرونا است؛ این سوالات می‌تواند شامل علائم بیماری، نحوه درمان، پیشگیری و کاهش خطر ابتلاء به بیماری کرونا باشد.

  • راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی توسعه و نوآوری هوش مصنوعی کشور

شهر سخت افزار: حساب توییتر محمد جواد آذری جهرمی مرکز اصلی اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات است و همانطور که بسیاری از اخبار و اطلاعیه‌های وزرات‌خانه متبوع ایشان در این حساب منتشر می‌شود، ساعاتی پیش نیز خبر تأسیس مرکز توسعه و نوآوری هوش مصنوعی کشور در آن به کاربران اعلام شد. آذری جهرمی در این زمینه دو پست متوالی را منتشر کرده و اعلام کرد که به دنبال وعده تأسیس این مرکز پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، این وزارت‌خانه طی هفته آینده و با همکاری چند دانشگاه مطرح کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه فناوری هوش مصنوعی را با هدف تسریع و رفع بسیاری از مشکلات علمی کشور تأسیس خواهد کرد.

  • یزد از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری در رتبه سوم قرار دارد

ایرنا: مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد جایگاه مناسب استان در کشور را نتیجه کار نهاد‎های خدمات دهنده ارتباطی، اپراتورها و دست اندرکاران این بخش دانست و گفت: هم اکنون از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات آی.دی.آی(IDI) در جایگاه سوم کشور قرار داریم. محمدرضا پاکدل در این ارتباط مهم‌ترین شاخص‌های ارتباطی، ظرفیت پهنای باند ورودی استان را به میزان ۲۲۰ گیگابیت بر ثانیه عنوان کرد و افزود: حداکثر تا ۴۸ گیگابیت بر ثانیه از این ظرفیت توسط اپراتورها و مردم استفاده می‌شود. وی اضافه کرد: این مورد نسبت به سال گذشته دو برابر شد و با عملکرد خوب مدیریت ارتباطات زیرساخت استان با فراهم شدن شرایط پایدار ارتباطی، ظرفیت مناسبی در اختیار استان قرار گرفته است.

  • برای خرید سهام به حرف ربات‌ها گوش کنید!

مشرق: براساس یک مطالعه جدید، ربات‌های تحلیلگر توصیه‌های بهتری به سرمایه‌گذاران برای خرید سهام ارائه می‌دهند و نتایج آن نشان می‌دهد ربات‌ها پنج درصد عملکرد بهتری نسبت به تحلیلگران انسانی دارند. گفته می‌شود ربات‌ها طی یک دهه آینده بیش از ۲۰۰ هزار شغل را در وال استریت تصاحب می‌کنند و یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این پیش‌بینی به زودی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. محققان پس از تجزیه و تحلیل ۷۶ هزار گزارش از هفت شرکت روبوتحلیل مختلف، مشاهده کردند که این فناوری قادر است توصیه‌های مشابه با همتایان انسانی خود را سریع‌تر و دقیق‌تر ارائه دهد. از آنجا که اتوماسیون کمتر تحت تعصب رفتاری و تعارض منافع قرار دارد، می‌تواند توزیع متوازن‌تری در رتبه بندی‌ها ایجاد کند که شامل ریسک سرمایه‌گذاری و پیشنهادات مربوط به نگهداری، فروش یا خرید سهام است.

  • تعداد کاربران واتساپ به ۲ میلیارد نفر رسید

دیجیاتو: شرکت واتساپ با انتشار پستی در وبلاگ این شرکت اعلام کرد که پیام‌رسان واتساپ حالا دو میلیارد کاربر از سراسر جهان دارد. شرکت واتساپ ضمن اشاره به دو میلیاردی شدن پیام‌رسانش، به اهمیت رمزگذاری پیام های کاربران اشاره کرد که البته با نگرانی قانونگذاران دنیا همراه بوده است. دولت ها می گویند این اقدام باعث می شود تا نتوان به پیام های کاربران در مواقع حساس مثل اقدامات تروریستی، کودک آزاری و دیگر جرایم سنگین دسترسی یافت.

  • پتنت جدید وان‌پلاس: دوربین‌های مخفی با کاور چرخان

زومیت: پتنت جدیدی از شرکت وان پلاس در زمینه‌ی طراحی دوربین گوشی‌های هوشمند نشان‌دهنده‌ی یک پنل چرخان است که دوربین‌های گوشی پشت آن مخفی می‌شوند. پتنت جدید وان پلاس که در بانک جهانی اطلاعات جهانی (WIPO) به‌ثبت رسیده، حاوی طرحی از یک گوشی با دوربین‌های مخفی در عقب و جلو‌ی دستگاه است. در این طراحی، از چیدمان دایره‌ای دوربین‌ها مشابه با وان پلاس ۷ تی استفاده شده که به‌همراه چند طرح جدید از وضعیت پنهان و آشکار شدن دوربین‌ها ارائه شده است. طرح‌های بالا وضعیت پنهان دوربین‌ها و طرح‌های پایینی حالت آشکار را نمایش می‌دهند. البته هنوز نمی‌دانیم این تغییر وضعیت به‌صورت دستی خواهد بود یا خودکار.

  • تشخیص بیماری ام اس با کمک هوش مصنوعی

مهر: فناوری جدیدی برای ردیابی حرکات چشم ساخته شده که با ماشین یادگیری همخوان می شود و با کمک آن می توان بیماری «ام اس» را تشخیص داد. به مدت چند دهه پزشکان با بررسی حرکات چشم سلامت مغز را تعیین می کردند. الگوهای حرکات چشم نشان دهنده شرایطی مانند سکته یا ضربه مغزی بوده است. اکنون شرکت «سی لایت تکنولوژیز» تصمیم دارد به پزشکان کمک کند تا بیماری های عصبی را با سرعت و دقت بیشتری ردیابی کنند. این شرکت در حوزه نوروتک (فناوری عصبی) و هوش مصنوعی فعالیت می کند. «سی لایت تکنولوژیز» در همین راستا یک فناوری ردیابی چشم ساخته که با ماشین یادگیری همخوان می شود و با کمک آن می توان بیماری «ام اس» را تشخیص داد.

  • هوش مصنوعی متون قدیمی ویکی‌پدیا را بازنویسی می‌کند

ایسنا: محققان یک سیستم “هوش مصنوعی” ساخته‌اند که می‌تواند به طور خودکار متون قدیمی در ویکی‌پدیا را بازنویسی کند. این سیستم که ساخت محققان دانشگاه “ام‌آی‌تی” است، به طور خودکار جملات قدیمی و منسوخ در ویکی‌پدیا را بازنویسی می‌کند. از آنجا که کاربران گوناگونی متون مورد نظر را خود را به ویکی‌پدیا وارد می‌کنند، سیستم هوش مصنوعی ساخت محققان “ام‌آی‌تی”، لحن انسانی متن را حفظ می‌کند. به طوری‌که با خواندن متن بروزرسانی شده، ناهماهنگی در متن به وجود نمی‌آید.

  • باقی مانده حجم اینترنت مشترکان مخابرات به ماه بعد اضافه می‌شود

گجت نیوز: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد باقی مانده حجم اینترنت مشترکان مخابرات با توجه به اینکه صورتحساب آنها در روز ۲۵ هر ماه صادر می‌شود، به ماه بعد اضافه خواهد شد. سیدمجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عنوان کرد از آنجایی که صورتحساب اینترنت مشترکان در روز ۲۵ هر ماه صادر می‌شود، تصمیم بر آن شد تا حجم باقی مانده اینترنت هر کاربر به ماه بعد اضافه شود. وی افزود با چنین تصمیمی علاوه بر افزایش رضایتمندی مشترکان، از افزایش میزان ارتباط با سامانه‌های تماس غیر حضوری شرکت مخابرات ایران جلوگیری خواهد کرد و کاهش مراجعه حضوری مشترکان به مراکز مخابراتی را به همراه دارد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل