اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ کدام کشورها پرسرعت‌ ترین اینترنت موبایل را دارند؟

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه پنجم اسفند ماه را می خوانید:

  • کشورهای دارای پرسرعت ترین اینترنت موبایل

مهر: شاخص تست جهانی سرعت اینترنت موبایل Ookla نشان می‌دهد در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی امارات متحده عربی پرسرعت ترین اینترنت موبایل جهان را ارائه کرده و از کره جنوبی پیشی گرفته است. این در حالی است که طبق آمار ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی سرعت اینترنت موبایل امارات متحده عربی از قطر بیشتر، اما همچنان کمتر از کره جنوبی بود. در حال حاضر سرعت متوسط دانلود این کشور ۸۷.۰۱ مگابیت برثانیه و سرعت آپلود ۲۴.۵۱ مگابیت برثانیه است. حال آنکه متوسط سرعت دانلود و آپلود اینترنت این کشور در ماه دسامبر به ترتیب ۸۶.۷۷ و ۲۵.۵۵ مگابیت برثانیه است. طبق این رده بندی، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۷.۵۳ مگابیت برثانیه است. سرعت آپلود اطلاعات در ایران نیز ۱۲.۵۲ مگابیت برثانیه است و کشور ما در رده بندی مذکور در مرتبه ۷۰ قرار دارد.

  • بازار ICT ایران بالغ نیست

ایسنا: به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رگولاتوری ایران در حوزه ICT در نسل ۳ قرار دارد و دلیلش هم این است که بازار ما هنوز به بلوغ کافی نرسیده است. این در حالی است که برخی از رگولاتورهای حوزه ICT و برادکستینگ در جهان به نسل ۴ هم رسیده‌اند. وضعیت رگولاتوری در ایران تلفیقی از نسل‌های دوم و سوم است و حرکت به سمت استقرار نسل چهارم با ویژگی‌های مورد نیاز کشورمان از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است. جامعیت و انسجام رگولاتوری نیز به‌عنوان یک ویژگی مهم باید در ارائه چارچوب تنظیمی مناسب برای کشور مورد توجه قرار گیرد.

  • تداوم واردات و گارانتی دو برند مهم بازار تلفن همراه

ایران آنلاین: هفته گذشته خبر خروج دو شرکت سامسونگ و ال‌جی از کشور رسانه‌ای شد و در این میان کاربران تلفن همراه بشدت از این خبر نگران شدند چرا که این دو برند، بازار بسیار محبوبی را نزد کاربران ایرانی دارد. «شرکت سامسونگ هیچ قصدی برای خروج از ایران  ندارد و همان‌طور که در بیانیه اخیرمان تأکید کردیم، با وجود تحولات اخیر و سختی‌های ایجاد شده در مسیر تبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هواداران خود به جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود است.» فرهاد هجرت مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ در ایران با بیان مطلب فوق گفت: سیاست این شرکت در سال‌های اخیر و با وجود تمام تحولات، تغییری نکرده است در همین راستا و با وجود همه مشکلات، شرکت ما رسماً اعلام می‌کند که به تعهدات خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ به‌صورت کامل در بازار ایران ادامه خواهد داد.

  • اچ تی سی اولین گوشی نسل پنجم خود را عرضه می کند

فارس: شرکت اچ تی سی از برنامه های خود برای عرضه اولین گوشی نسل پنجم این شرکت در سال ۲۰۲۰ خبر داده است. در شرایطی که تصور می شد اچ تی سی ممکن است از دنیای تولید گوشی های هوشمند کنار بکشد، این شرکت از عرضه تلفن های همراه سازگار با نسل پنجم تلفن همراه در آینده نزدیک خبر داده است. اولین گوشی هوشمند نسل پنجم اچ تی سی قرار است در سال ۲۰۲۰ عرضه شود. وی از ارائه هرگونه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است. اما با توجه به عرضه تراشه های نسل پنجم کوالکوم و مدیاتک در اواسط سال ۲۰۲۰ گوشی نسل پنجم اچ تی سی زودتر از این زمان عرضه نمی شود.

  • بروزرسانی فوتوشاپ به مناسبت سی سالگی

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه فوتوشاپ به مناسبت سی سالگی از بروزرسانی‌های جدیدی بر روی برنامه خود و همچنین نسخه برنامه بر روی iPad برخوردار شد. ادوبی سعی دارد با ارتقای ابزار‌های تار کننده و تشخیص محتویات برنامه خود به همراه افزایش سرعت پردازش با چند قابلیت دیگر رکوردار شود. گفتنی است که برخی از این قابلیت‌های جدید قرار شده تا برای کاربران iPad در دسترس قرار گیرد.

  • حذف دنبال‌کنندگان در اینستاگرام آسان‌تر می‌شود

آتی رسان: از آنجایی‌که اینستاگرام در این اواخر سعی داشته تا تجربه کاربران خود را بهبود بخشد، کارکنان این شرکت نیز سخت مشغول فعالیت بوده‌اند. به نظر می‌رسد که اینستاگرام به‌زودی به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی بتوانند دنبال‌کنندگان (فالورهای) خود را حذف کنند. این ویژگی جدید برای اولین بار توسط جین وانگ (Jane Wong) تشخیص داده شد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام مشاهده پروفایل کاربران اینستاگرامی، آن‌ها را از لیست دنبال‌کنندگان خود کنار بگذارید.

  • آغاز به کار نخستین درگاه الکترونیکی ارائه خدمات پستی

دنیای اقتصاد: درگاه الکترونیکی ارتباط و ثبت سفارش خدمات پستی تیپاکس با نام «مای تیپاکس»، با امکان ارسال بسته‌های پستی از مبدا تهران به سراسر کشور راه‌اندازی شد. به گفته مهرداد فاخر، مدیرعامل هلدینگ فاخر، سادگی، چابکی و نوآوری همواره ۳ شاخص کلیدی در راه توسعه تیپاکس بوده است. در راه توسعه این شاخص‌ها حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین جهانی از سال ۱۳۹۶ در این شرکت آغاز شده است.

  • سرویس جدید تپسی ویژه درخواست تاکسی راه‌اندازی شد

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت تپسی امکان درخواست تاکسی‌های زرد و سبز شهری را در اپلیکیشن خود به کاربران ارائه کرد. امکان درخواست تاکسی‌های زرد و سبز شهری در اپلیکیشن تپسی، سرویس جدیدی است که این شرکت به کاربران خود ارائه کرده است. صفحه توئیترى تپسى با انتشار ویدئویى، از خدمت‌رسانی جدید خود رونمایی کرد. «از امروز دیگه با این سرویس جدید، هر مسافری که به هر دلیل مایل باشه با تاکسی‌های زرد یا سبز سفر کنه، می‌تونه در تهران به صورت اختصاصی، درخواست همین تاکسی‌ها رو بده.»

  • تولید دوربین‌های هوشمند برای رصد قاچاق در مرزها

مهر: محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند با کمترین هزینه دوربین‌های هوشمندی برای رصد انسان و اشیا در مرزها تولید کنند. دکتر محمد مومنی دکتری هوش مصنوعی و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: ما توانستیم در این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، دوربین‌های معمولی را به دوربین‌های هوشمند تبدیل کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر این دوربین‌های هوشمند ساخته کشورهای خارجی در کشور وجود دارند، گفت: این دوربین‌ها با قیمتی برابر با ۱۵۰ میلیون عرضه شده و در مرزها از آنها استفاده می‌شود.

  • امکان شناسایی منشا انتشار ویروس‌ها در کشور فراهم شد

ایسنا: گروهی از محققان کشور پلتفرمی را طراحی کردند که از طریق آن علاوه بر آنکه می‌توان بدافزارهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود را شناسایی کرد، با کمک آن امکان منشا انتشار بدافزارها نیز برای کاربران فراهم می‌شود. امیرگوران اوریمی از محققان این طرح در این باره گفت: در این پروژه پلتفرم تحلیل بدافزار طراحی و پیاده‌سازی شد که قادر است یک فایل را در سطوح مختلف از لحاظ ماهیت فایل (بدافزار یا سالم بودن) مورد ارزیابی قرار دهد.

  • اولین گوشی نسل پنجم سونی در راه است

فارس: سونی آماده شده تا اولین گوشی نسل پنجم خود را روانه بازار کند و برخی منابع خبری می گویند این گوشی یک مدل به روزشده از سری گوشی های ایکس پریا ۱ است. سونی در سال ۲۰۲۰ دو گوشی به نام های Xperia 1 II  و  Xperia 10 IIعرضه خواهد کرد. Xperia 1 II دارای نمایشگر ۶٫۵ اینچی با دقت ۴K بوده و با خدمات نسل پنجم تلفن همراه سازگار خواهد بود،ولی برای استفاده بر روی طیف فرکانسی پایین و متوسط طراحی شده است. پردازنده اسنپ دراگون ۸۶۵ هم در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته است. نرخ تازه سازی نمایشگر این گوشی هم ۹۰ هرتز است.

  • شناسایی ویروس کرونا در کوتاه ترین زمان با فناوری‌نانو

باشگاه خبرنگاران جوان: یک شرکت داروسازی در کانادا توانسته با استفاده از فناوری‌نانو، ویروس کرونا را در مدت کمتر از ۱۵ دقیقه شناسایی کند. شرکت سونا نانوتک اقدام به توسعه فناوری برای شناسایی سریع این بیماری کرده است. آنچه که این شرکت توسعه داده براساس فناوری جریان جانبی است. پس از کامل شدن، این فناوری می‌تواند در مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه بیماری کرونا را تشخیص دهد. پیش‌بینی می‌شود که هزینه این تست کمتر از ۵۰ دلار باشد. در حال حاضر، هیچ آزمایشی جریان جانبی برای تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد.

  • کارخانه گوشی سامسونگ بازگشایی شد

مهر: فعالیت یکی از کارخانه‌های تولید گوشی‌های هوشمند سامسونگ که در هفته گذشته به علت ترس از انتشار کرونا ویروس متوقف شده بود، از سر گرفته شد. کارخانه یادشده در کره جنوبی واقع است و مدل‌های مختلفی از گوشی‌های سامسونگ را تولید می‌کرد. کارخانه یادشده از روز دوشنبه تولید گوشی را از سر گرفته است. این کارخانه در شهر گومی در جنوب شرقی شهر سئول پایتخت کره جنوبی قرار دارد. در هفته گذشته گزارش‌هایی در مورد ابتلای یکی از کارکنان این کارخانه به کرونا ویروس منتشر شده بود. سامسونگ بلافاصله بعد از انتشار این خبر فرایند ضدعفونی کارخانه یادشده را آغاز کرد و کل بخش‌های آن را گندزدایی و ضدعفونی کرد.

  • آماده باش بخش ارتباطات در استان‌های در معرض خطر وقوع سیل

فارس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش ارتباطات در استان های در معرض خطر وقوع سیل در آماده باش کامل به سر می‌برد. محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیت خود نوشت: خطر وقوع سیل در برخی استان‌های کشور در چند روز آینده با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی جدی است. وی در این توئیت افزود: برای حفظ پایداری ارتباطات در استان‌های در معرض خطر وقوع سیل اعلام آماده باش کرده‌ایم.

  • استمرار رشد سهم بازار همراه اول در سال ۹۸

فردا: مقایسه گزارش‌های دوره‌ای وزارت ارتباطات از جایگاه رقابتی اپراتورها در شاخص‌های کلیدی نظیر «ضریب نفوذ» و «سهم بازار»، نشان از توقف ایرانسل در ریزش «سهم بازار» دارد، در حالیکه رایتل ظاهراً هیچ انگیزه‌ای برای جلوگیری از ریزش‌هایش ندارد! جدیدترین گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنان حکایت از رشد «ضریب نفوذ» تلفن همراه در کشور دارد و به رغم اینکه بازار ارتباطات همراه رو به اشباع است، اما ضریب نفوذ این حوزه تا پایان آذر ماه سال جاری از ۱۴۲ درصد گذشته است.

  • اقدامات پیشگیرانه شرکت پست در مقابله با ویروس کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت ملی پست ایران به عنوان نهاد خدمات رسان که محل مراجعه مردم است، اقدامات پیشگیرانه خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد. محمد اخلاقی از برگزاری جلسه مدیریت بحران در شرکت ملی پست ایران خبر داد و گفت: گام اول دستور کاری که در این جلسه مصوب شد، اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا به همکاران شاغل در ادارات پست و مشتریان است که این کار از طریق ارسال مطالب آموزشی در کانال‌های اختصاصی شرکت ملی پست در فضای مجازی انجام شده است. تراکت‌های آشنایی و مواجهه با این ویروس، راه‌های پیشگیری و تعامل با بیماران نیز طراحی شده و در مراحل نهایی چاپ است که پس از اتمام این مراحل به ادارات پست و باجه‌های قبول سراسر کشور فرستاده خواهد شد.

  • گوگل برنامه به روزرسانی‌های آینده اندروید ۱۱ را منتشر کرد

فرارو:  گوگل اواخر هفته گذشته نخستین پیش نمایش از نسخه اندروید ۱۱ را به همراه برنامه‌ای از به روزرسانی‌های آینده آن منتشر کرد اگرچه این نسخه به روزرسانی شده برای بارگیری و نصب در دسترس است، اما هنوز باید منتظر ماند تا نسخه نهایی آن عرضه گردد. اگر چه فرآیند نصب این توسعه دهنده پیچیده نیست، اما اولین نسخه بتا احتمالا دارای اشکالات و موارد دیگری خواهد بود که می‌تواند باعث شود تلفنی که به آن اعتماد دارید، عملاً غیرقابل استفاده باشد. اندروید ۱۱ شامل چندین ویژگی جدید برای کاربران و توسعه دهندگان است. به عنوان مثال، یک ابزار جدید Conversations وجود دارد که شامل حباب چت مانند نسخه سال گذشته در اندروید ۱۰، بهبود ویژگی‌های امنیتی و پشتیبانی از انواع صفحه‌های نمایش جدید است.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل