ابزار هوش مصنوعی پزشکی گوگل کار خود را در بیمارستان‌ها آغاز کرد

ابزار هوش مصنوعی Med-PaLM 2 گوگل که برای پاسخگویی به سوالات پزشکی طراحی شده، از ماه آوریل در بیمارستان تحقیقاتی مایو کلینیک به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، این ابزار نوعی از مدل زبانی PalM 2 گوگل محسوب می‌شود که مبتنی بر ابزار بارد (Bard) این شرکت است و در ماه مه امسال و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت معرفی شد.

بنابر این گزارش، گوگل معقتد است که نسخه ارتقایافته Med-PaLM 2 می‌تواند به ویژه در کشورهایی که دسترسی محدودی به پزشکان دارند، مفید باشد. به گفته گوگل، ابزار مذکور با استفاده از مجموعه‌ای از اطلاعات تخصصی پزشکی آموزش داده شده و به اعتقاد این شرکت، در حوزه ارائه راهکارهای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی می‌تواند بهتر از ابزارهای مرسوم همچون بینگ، بارد و چت‌جی‌پی‌تی عمل کند.

در اسناد به دست آمده به نتایج تحقیقات گوگل نیز که در ماه مه منتشر شد اشاره شده که نشان می‌دهد که در Med-PaLM 2 همچنان برخی ایرادات و نقایصی در دقت ارائه اطلاعات وجود دارد که البته این موضوع را پیشتر در دیگر مدل‌های زبانی بزرگ نیز دیده‌ایم.

در بررسی که توسط گوگل صورت گرفته، پاسخ‌های ارائه شده از سوی Med-PaLM 2 و هنچنین Med-PalM 2 گوگل، در مقایسه با اطلاعاتی که توسط پزشکان ارائه می‌شد، موارد نامرتبط و نادرست بیشتری وجود داشت.

با این حال، محققان در جمع‌بندی ارزیابی‌های خود اعلام کردند که Med-PaLM 2 قابل قبول بوده و در بسیار موارد به نظر پزشکان نزدیک بوده است. وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت داده‌های کاربرانی که از این ابزار گوگل استفاده کرده‌اند، رمزنگاری می‌شود و توسط خود کاربر، قابل کنترل خواهد بود. بدین معنی که گوگل، هیچ دسترسی به آن ندارد.

گرگ کورادو، مدیر ارشد تحقیقات گوگل اعلام کرد که Med-PaLM 2 هنوز در آغاز راه توسعه خود قرار دارد اما می‌تواند در آینده، بسیار فراگیر و پرکاربرد باشد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست