ارز نیما از فرآیند واردات موبایل حذف شد

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: در حال حاضر مقرر شده همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، مهدی عبقری با بیان اینکه بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شده بود موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شوند، گفت: انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که فعلا با بخش واردات موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا موافقت شده؛ اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند و در این رابطه تصمیم جدیدی گرفته نشده است. وی با اشاره به اختلاف قیمت بیش از ۱۰‌هزار تومانی نرخ ارز تالار دوم مرکز مبادله با ارز نیما، تصریح کرد: ما این وعده را می‌دهیم که اگر سه تقاضای انجمن از بانک مرکزی شامل تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله به تمام موبایل‌ها، حذف ارز حاصل از صادرات خود برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و تسهیل در تخصیص و تامین ارز در تالار دوم مرکز مبادله اجرا شود، بازار رقابتی ایجاد می‌شود و قیمت موبایل در بازار با تغییر ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله، افزایش نخواهد یافت.

شرط گران نشدن موبایل
به گفته دبیر انجمن موبایل، اگر تامین ارز تسریع شود، شرکت‌های واردکننده موبایل به دلیل رقابت بالا، حداقل سود، یعنی سه تا چهار درصد، دریافت می‌کنند. اما در حال حاضر به دلیل تاخیر در تامین ارز واردکنندگان ممکن است تا سقف ۱۸ درصد که سود قانونی است را دریافت کنند. بنابراین اگر درخواست‌های واردکنندگان برآورده شود، شاهد افزایش قیمت موبایل نخواهیم بود. وی همچنین درباره مشکلاتی که تخصیص ارز با نرخ‌های مختلف به موبایل‌های متفاوت ایجاد می‌کند، گفت: دریافت ارز نیمایی به سختی و در نهایت با کارمزد میسر می‌شد. همچنین تفاوت نرخ ارز برای موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار و بالای آن و همچنین بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و بالای ۶۰۰ دلار، مشکلاتی در نرخ‌گذاری برای شرکت‌ها و عمده‌فروشان ایجاد می‌کند. از طرف دیگر تفاوت نرخ ارز ممکن است مفسده ایجاد کند و همچنین ممکن است فرصت‌طلبان موبایلی که با ارز نیمایی وارد شده را قاچاق معکوس کنند.‌ از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله در آن گشایش شده است. با راه‌اندازی این مرکز اعلام شد که منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود. اما تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما، کماکان ادامه خواهد یافت. نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد. روز گذشته در مرکز مبادله ارز نرخ دلار اسکناس ۴۳ هزار و ۴۴۲ و دلار حواله ۳۸ هزار و ۷۸۷ تومان قیمت خورد. نرخ ارز نیما نیز از دی ماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست