اخبار

از کجا بفهمیم وای فای هک شده است؟

اگر شما هم نگران هک شدن وای فای هستید و احساس می‌کنید افراد دیگری از اینترنتتان استفاده می‌کنند، این مطلب مخصوص شما است. در ادامه به شما می گوییم چطور متوجه هک شدن Wi-FI شوید.

با وجود اینکه تنظیم کردن مودم کار دشواری نیست، اما بسیاری از افراد نسبت به آن بی تفاوت هستند و این احتمال وجود دارد که همسایگان یا افراد دیگر به صورت غیر مجاز از شبکه آنها استفاده کنند. اینجاست که بحث هک شدن وای فای مطرح می‌شود و ممکن است افراد فکر کنند شخص دیگری در حال استفاده از اینترنت و مصرف ترافیک است. از همین رو دور از انتظار نیست که در مواقع کُندی اینترنت یا اتمام سریع ترافیک، به دنبال فهمیدن هک شدن وای فای باشند.

مقدمه: علائم هک شدن وای فای

ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها افرادی در حال استفاده از اینترنت وای فای شما باشند اما متوجه آن نشده باشید. با این حال هک شدن وای فای برخی علائم دارد که ظن استفاده غیرمجاز از اینترنت را تقویت می‌کند. دانستن این علایم یک گام مهم برای جلوگیری از هک شدن مودم در آینده است.

جلوگیری از هک شدن مودم ADSL

مهم‌ترین نشانه‌های هک شدن وای فای:

  • چشمک زدن چراغ وای فای مودم با وجود خاموش بودن وسائل شما
  • افت سرعت دانلود و کندی اینترنت
  • تغییر کردن رمز پنل مودم
  • اتمام غیر عادی بسته اینترنت

فهمیدن هک شدن وای فای از روی نشانه‌های بالا کار دشواری نیست، با این حال برخی علائم اختصاصی نیستند و ممکن است مشکلاتی چون افت سرعت و کُندی ناشی از عوامل دیگری باشد. از همین رو باید سراغ روش‌های دقیق‌تر و مطمئن‌تر رفت.

فهمیدن هک شدن وای فای

بهترین روش برای فهمیدن هک شدن وای فای ، ورود به پنل مودم یا روتر و بررسی لیست وسائل متصل به آن است. هرچند این بخش در هر مودم می‌تواند مسیر متفاوتی داشته باشد، اما معمولاً عناوینی چون Wireless Client و DHCP Client دارد.

راه‌های مقابله با هک مودم وای‌فای

پس از  یافتن بخش یاد شده، شما می‌توانید لیست دستگاه‌هایی که به مودم یا روتر وصل شده‌اند را مشاهده کنید که اولین گام برای شناسایی هک وای فای است. اما این لیست به معنا است؟

هک شدن اینترنت مخابرات

لیست Wireless Client نشان می‌دهد چه دستگاه‌هایی به وای فای شما متصل هستند، در طرف مقابل لیست DHCP Client نشان می‌دهد طی ساعات و روزهای اخیر چه دستگاه‌هایی از طریق وای فای به مودم شما وصل شده‌اند، بنابراین داستن آن برای جلوگیری از هک شدن مودم ضروری است.

بهترین کار این است که ابتدا مودم خود را Restart یا خاموش-روشن کنید و پس از دقایقی برای  فهمیدن هک شدن وای فای سراغ لیست Wireless Client بروید. در این مرحله شما باید به این موضوع توجه کنید که چند دستگاه از وسائل متصل به وای فای متعلق به شما هستند و چه مواردی غیر مجاز به نظر می‌رسد.

لیست DHCP Client حاوی اطلاعات بیشتری است و می‌تواند مدل یا نام دستگاه متصل به وای فای را نشان دهد. فهمیدن هک شدن وای فای از روی این لیست بسیار آسان است اما بازهم باید حواستان باشد که دستگاه‌های مجاز را مد نظر داشته باشید تا دچار اشتباه نشوید. برای نمونه اگر شب قبل گوشی مهمان شما به مودم وصل شده، ممکن است هنوز در لیست DHCP Client آن را مشاهده کنید.

چگونه از هک شدن وای فای مطلع شویم؟

تصویر فوق نشان می‌دهد جمعاً 5 دستگاه به وای فای متصل هستند که همگی مجاز بوده و چیز مشکوکی دیده نمی‌شود. اما اگر متوجه وصل شدن وسائل ناشناس به وای فایتان شده‌اید، برای جلوگیری از هک شدن مودم پیشنهاد می‌کنیم به مطلب زیر مراجعه کنید:

در همین رابطه بخوانید:

– بهترین روش های افزایش امنیت مودم Wi-Fi و جلوگیری از هک وای فای

در صورتی که با دستگاه‌هایی مواجه شده‌اید که آنها را نمی‌شناسید، می‌توانید با جستجوی آدرس مک آن دستگاه در سرویس‌های MAC Address Lookup، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. برای مثال اگر یک گوشی سونی به وای فای شما وصل است اما هیچ یک از افراد خانه چنین گوشی ندارد، نشان دهنده هک شدن وای فای است. فهمیدن هک شدن وای فای مودم به همین سادگی است.

چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم

روش دیگر برای تشخیص هک شدن wi fi، خاموش کردن کلیه وسائلی است که به وای فای وصل کرده‌اید. برای این کار باید تمام وسائل نظیر تلویزیون، گوشی موبایل، یخچال، تبلت، لپ تاپ و… که به وای فای وصل هستند را خاموش کنید. حالا سراغ چراغ‌های LED مودم بروید.

اگر هنوز چراغ وای فای مودم دائماً چشمک می زند، احتمالاً شخصی بدون اجازه شما در حال استفاده از اینترنت است و می‌تواند در فهمیدن هک شدن وای فای به عنوان یک نشانه جدی طلقی شود.

جلوگیری از هک شدن مودم کار دشواری نیست و فقط باید تنظیمات آن را به درستی انجام دهید. همچنین آپدیت نگه داشتن فرمویر مودم بسیار حائز اهمیت است.

برنامه تشخیص هک وای فای

برنامه‌های زیادی برای هر دو گوشی‌های موبایل و ویندوز وجود دارند که می‌توانند تشخیص هک شدن وای فای را برای شما آسان کنند. این برنامه‌ها که عمدتاً اسامی چون Who Is On My Wifi دارند، تقریباً همان لیست قابل دستیابی از طریق پنل مودم را به شما نشان می‌دهند. اینجا نیز باید مجدداً تلاش کنید وسائل نا آشنا و غیر مجاز را تشخیص بدهید.

هک وای فای اندروید

هک شدن Wi-Fi مودم ADSL اتفاق عجیبی نیست و این احتمال وجود دارد که تنظیمات امنیتی ضعیف مودم باعث دستیابی افراد غیرمجاز به رمز وای فای شود. برای رفع هک Wi-FI باید حتماً ضمن تغییر رمز وای فای، تنظیمات را هم تغییر بدهید تا برنامه‌های هک وای فای دیگر قادر به یافتن رمز شبکه شما نباشند. البته در مواردی ممکن است مودم‌های قدیمی دارای نقص امنیتی باشند و هر کاری هم که انجام بدهید، بازهم هک شوند.

به طور خلاصه می‌توان گفت برای جلوگیری از هک شدن مودم و همچنین رفع هک Wi-FI، باید کارهای زیر را به صورت هم زمان انجام بدهید:

  • اصلاح تنظیمات مودم به منظور رفع هک Wi-FI
  • فعال کردن رمزنگاری وای فای
  • قرار دادن Encryption بر روی قوی‌ترین حالت موجود
  • تغییر پسورد پیش فرض مودl
  • بستن شبکه‌های مهمان (Guest)
  • تغییر دوره‌ای رمز وای فای
  • بروز نگه داشتن نرم افزار مودم
  • فعال کردن فایروال مودم برای رفع هک Wi-FI (Firewall)

این‌ها موثرترین کارهایی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از هک شدن مودم و  رفع هک Wi-FI انجام دهید. همچنین اگر احساس می‌کنید مودم شما هک شده است، برای رفع هک Wi-FI باید همین کارها را انجام بدهید.

جمع بندی

هک شدن وای فای یک پدیده نسبتاً شایع است و تنظیمات نادرست مودم باعث می‌شود افراد غیرمجاز قادر به وصل شدن به وای فای شما باشند. در این نوشتار بهترین روش تشخیص هک شدن wi fi را مرور کردیم و به شما گفتیم چگونه از شبکه وای فای خود محافظت کنید.

برای رفع هک Wi-FI باید تنظیمات مودم را مرور کرده و مواردی که می توانند مشکل ساز شوند را اصلاح کنید.

تشخیص هک وای فای

همچنین به مهم‌ترین کارها برای جلوگیری از هک شدن مودم اشاره کردیم که با وجود ساده بودن، بسیار مؤثر هستند.

آیا مودم وای فای هک می‌شود؟

بله، اگر تنظیمات امنیتی مودم به نحوه مناسبی انجام نشود، ممکن است دیگران بتوانند رمزی وای فای شما را به دست بیاورند. برای جلوگیری از هک شدن مودم باید تنظیمات امنیتی آن را مرور کنید.

اگر هکرها وای فای شما را هک کنند، چه چیزی را می‌توانند ببینند؟

در صورت هک شدن وای فای، ممکن است هکرها بتوانند به فایل‌های به اشتراک گذاشته شده از طریق شبکه، وسائل متصل به مودم و رمز عبور خط اینترنت شما دست پیدا کنند. در حملات پیچیده‌تر ممکن است شما را به صفحات جعلی هدایت کرده و اطلاعاتی چون مشخصات کارت بانکی و پسوردها را به سرقت ببرند، از همین رو جلوگیری از هک شدن مودم بسیار حائز اهمیت است

منبع: هر سخت افزار

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست