انگلیس در مقابل رمزگذاری پیام‌رسان‌ها

راه‌اندازی یک کمپین توسط دولت انگلیس برای مقابله با رمزگذاری در پیام‌رسان‌ها، باعث اعتراض حامیان حریم خصوصی کاربران شده است.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، یک کمپین جدید تحت حمایت دولت انگلیس از غول‌های فناوری می‌خواهد که از رمزگذاری سراسری (E2EE) پیام‌های ارسالی در پیام‌رسان‌ها جلوگیری کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مانند واتساپ و سیگنال هم‌اکنون از E2EE استفاده می‌کنند و متا قصد دارد آن را در فیسبوک مسنجر خود مستقر کند، اما کمپینی با نام No Place to Hide (جایی برای مخفی‌کاری نیست) ادعا می‌کند که چنین کاری تشخیص کودک آزاری را دشوارتر می‌کند. هنگامی که پیام‌ها با استفاده از E2EE ارسال می‌شوند، فقط فرستنده و گیرنده می‌توانند آنها را بخوانند، نه مقام‌های دولتی یا صاحبان برنامه. با این حال، متا معتقد است که می‌تواند از کودکان بدون ایجاد تغییر در رمزگذاری محافظت کند.

با راه‌اندازی این کمپین، یکی از سخنگویان حالا می‌گوید که راه‌اندازی E2EE «مثل خاموش کردن چراغ‌های توانایی شناسایی آزار جنسی کودکان به‌صورت آنلاین» است. آنها می‌گویند: «ما از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهیم که تعهد عمومی بدهند که تنها زمانی رمزگذاری سراسری را اجرا خواهند کرد که با استفاده از فناوری اطمینان حاصل کنند که ایمنی کودکان در نتیجه چنین کاری به خطر نمی‌افتد.»

این کمپین اضافه کرد که می‌خواهد با شرکت‌های فناوری همکاری کند تا راه‌حل‌هایی پیدا کند که از کودکان و حریم خصوصی آنها محافظت کند. گروهی می‌گویند دولت انگلیس با این کار می‌خواهد جاسوسی از کاربران جهان را برای خود راحت‌تر کند.

این کمپین می‌گوید ارقام مرکز ملی آمریکا برای کودکان گم‌شده و استثمارشده (NCMEC) نشان می‌دهد که در سال2020 میلادی، 21.7میلیون گزارش از مطالب سوءاستفاده جنسی از کودکان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بسیاری از کارشناسان این ایده را زیر سؤال برده‌اند که هم می‌توان رمزگذاری ایمن داشت و هم محتوای پیام‌های رمزگذاری‌شده را برای جلوگیری از موارد مختلف کودک آزاری بررسی کرد. جیم کیلک، از سازمان مبارزات دیجیتال Open Rights Group، می‌گوید که از نظر فنی چنین کاری غیرممکن است و هرگونه تضعیف رمزگذاری کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد. او در این خصوص گفت: «رمزگذاری از ما در برابر کلاهبرداری، باج‌گیری و سوءاستفاده مجرمانه از پیام‌های شخصی محافظت می‌کند، بنابراین دولت باید با این واقعیت روبه‌رو شود که کمک به مجرمان را انتخاب می‌کند.»

سردرگمی انگلیسی‌ها
با این حال، وزارت کشور هم می‌گوید: «دولت انگلیس از رمزگذاری پشتیبانی می‌کند و معتقد است که E2EE می‌تواند مسئولانه و به‌گونه‌ای اجرا شود که با امنیت عمومی سازگار باشد. دیدگاه ما این است که حریم خصوصی آنلاین و امنیت سایبری باید محافظت شود، اما این موارد با اقدامات ایمنی که می‌تواند از کشف بهره‌کشی و سوءاستفاده جنسی از کودکان اطمینان حاصل کند، سازگار است.» درحالی‌که کمپین به صراحت آن را بیان نمی‌کند، نگرانی کلیدی دولت، انتشار برنامه‌ریزی شده E2EE توسط متا در پیام‌های مستقیم فیسبوک و پیام‌رسان اینستاگرام بوده است؛ طرحی که غول فناوری تا سال2023 آن را به تعویق انداخته است.

موضوع سیاسی پیام‌رسان‌ها
بحث E2EE سال‌هاست که با بحث‌های شدید بین سیاستگذاران در سراسر جهان و مبارزان حریم خصوصی در جریان بوده است. در همین حال اکثر ما توجهی به آن نکرده‌ایم. همه ما امثال واتساپ و سیگنال را در زندگی روزمره خود پذیرفته‌ایم، اما این برنامه‌ها اکنون بخشی از میدان نبرد در یک مبارزه بزرگ در انگلیس و دنیا هستند. با توجه به اینکه میلیاردها نفر هم‌اکنون از برنامه‌های E2EE استفاده می‌کنند، برخی استدلال می‌کنند که جوجه هم‌اکنون از قفس پریده است. پر واضح است که دولت احساس می‌کند تا زمانی که متا این فناوری را در پیام‌رسان پیاده‌سازی نکند، نبرد واقعا شکست خورده نیست. اما از نظر بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری، چیزی که درخواست می‌کند غیرممکن است. آنها می‌گویند اگر یک به‌اصطلاح «در پشتی» در فناوری E2EE تعبیه شده باشد، خودش سیستم را تضعیف خواهد کرد. بنابراین پس از سال‌ها تلاش برای متقاعد کردن مستقیم غول‌های فناوری، امید این است، جذابیت گسترده برای عموم چیزی باشد که درنهایت متا و دیگران را متقاعد می‌کند، راه جدیدی را در اطراف سیستم ابداع کنند که مقامات را راضی کند یا داستان رمزگذاری سرتاسری را یک‌بار برای همیشه به پایان برساند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست