اخبار عمومی

اپل آیفون ۱۴ / Apple iPhone 14 ؛ مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه

در این مطلب می‌خواهیم به جمع‌بندی تمامی شایعات و اخبار منتشر شده درباره مشخصات فنی، ویژگی‌ها، قیمت و تاریخ عرضه اپل آیفون ۱۴ – Apple iPhone 14 بپردازیم.

 

به گزارش داتیکا به نقل از گجت نیوز، اپل هنوز از سری آیفون ۱۳ رونمایی نکرده است؛ اما با توجه به اطلاعات منتشر شده، به نظر می‌رسد که با یک ارتقاء حداقلی در مقایسه با خانواده آیفون ۱۲ طرف هستیم. همین موضوع نیز سبب شد که به همین زودی شاهد انتشار شایعات مربوط به سری جذاب‌تر آیفون ۱۴ باشیم.

در واقع میزان شایعات و اخبار جذاب و وسوسه کننده‌ای که درباره آیفون ۱۴ منتشر می‌شود هر لحظه در حال افزایش است و این اصلا خبر خوبی برای آیفون ۱۳ نیست.

پیش از پرداختن به شایعات منتشر شده باید یادآوری کنیم که هیچکدام از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ و ۱۴ هنوز به طور رسمی منتشر نشده‌اند و به همین خاطر ممکن است برخی از مشخصات اعلام شده اشتباه باشند. هرچند که زمان زیادی تا معرفی آیفون ۱۳ باقی نمانده است و احتمال اینکه اپل بخواهد ما را با یک ویژگی غیر منتظره غافل‌گیر کند، بسیار کم است.

خب حالا بیایید به اخبار منتشر شده بپردازیم:

اپل آیفون ۱۴

تاریخ عرضه iPhone 14

خوشبختانه اپل در این زمینه یکی از شرکت‌های قابل پیش‌بینی است. مهم نیست چه اتفاقی رخ دهد؛ ما همیشه هر سال منتظر معرفی نسل جدید آیفون در بازه زمانی اواسط شهریور تا اوایل مهر ماه هستیم و یکی دو هفته پس از معرفی رسمی نیز گوشی‌های جدید اپل به بازار عرضه می‌شوند.

به همین خاطر انتظار داریم که اپل در اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱ از سری آیفون ۱۴ رونمایی کند. البته ممکن است یک اتفاق غیر منتظره رخ دهد و شرایط را تغییر دهد، ولی احتمالش بسیار کم است.

قیمت آیفون ۱۴

گمان نمی‌کنیم که اپل بخواهد ما را با قیمت گذاری عجیب سری آیفون ۱۴ غافل‌گیر کند. هنوز برای صحبت کردن درباره قیمت iPhone 14 خیلی زود است، ولی احتمالا در این زمینه تفاوتی با آیفون ۱۳ نخواهد داشت. بنابراین باید انتظار قیمت‌های زیر را داشته باشیم:

  • آیفون ۱۴: +۷۹۹ دلار
  • آیفون ۱۴ پرو: +۹۹۹ دلار
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: +۱۰۹۹ دلار

البته ممکن است مدل پرو مکس به دلیل تغییرات زیاد در بخش دوربین با قیمت بالاتری عرضه شود، ولی این افزایش قیمت خیلی زیاد نخواهد بود.

نام مدل‌های iPhone 14

احتمال زیاد اپل نام آیفون ۱۴ را برای دستگاه‌های جدید خود در سال ۱۴۰۱ برگزیند. آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس اعضای تشکیل دهنده سری گوشی‌های پرطرفدار اپل خواهند بود. ولی سرنوشت تاریکی در انتظار مدل مینی است و شاید تولید نشود.

دوربین آیفون ۱۴

مینگ چی کوئو، تحلیلگر معروف محصولات اپل، اعلام کرد که کوپرتینویی‌ها قصد دارند آیفون ۱۴ را با تغییرات زیادی در بخش دوربین روانه بازار کنند. مدل پرو مکس نیز به یک حسگر بزرگ ۱/۱.۳ اینچی ۴۸ مگاپیکسلی مجهز خواهد شد. این حسگر می‌تواند لقب بزرگترین حسگر استفاده شده در گوشی‌های اپل را به خود اختصاص دهد.

درست است که تنها دوربین اصلی گوشی به این حسگر بزرگ‌تر مجهز خواهد شد؛ اما دوربین‌های فوق عریض و تله فوتو نیز با بهبود‌هایی در فناوری دوربین همراه خواهند بود.

مینگ چی کوئو در این رابطه گفت: «ما بر این باوریم که آیفون‌های ۲۰۲۲ از خروجی همزمان ۴۸ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی (ترکیب ۴ پیکسل در یک پیکسل) پشتیبانی خواهند کرد. در حالت خروجی ۱۲ مگاپیکسلی اندازه هر پیکسل به ۲.۵ میکرومتر می‌رسد که بسیار بزرگتر از آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ است. این میزان حتی از گوشی‌های اندرویدی فعلی نیز بزرگتر است.»

ترکیب فناوری ترکیب پیکسل چهار در یک با حالت شب دوربین باعث می‌شود که بتوانیم تصاویر فوق‌العاده‌ای در نور کم ثبت کنیم. به نظر می‌رسد که سونی مسئولیت تامین حسگر‌های بزرگ جدید را به عهده خواهد داشت و ال جی نیز ماژول‌های دوربین آیفون ۱۴ اپل را تولید خواهد کرد.

علاوه بر اینها، سنسور جدید قابلیت فیلم برداری ۸K را به دوربین اصلی اضافه خواهد کرد. در حال حاضر گوشی‌های اپل از فیلم برداری با رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و باتوجه به توضیحات کوئو نباید انتظار تغییر چشمگیری در بخش رزولوشن فیلم برداری آیفون ۱۳ داشته باشیم. هرچند که فیلم برداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه آیفون نیز به خوبی از پس پاسخگویی به نیاز‌های اکثر کاربران بر می‌آید.

البته باید در نظر داشت که تمامی این بهبود‌های مفید در بخش دوربین سبب افزایش هزینه تولید آیفون خواهند شد و اپل نیز این هزینه‌ها را به کاربر منتقل خواهد کرد. به نظر می‌رسد که در ابتدا تنها مدل پرو مکس آیفون ۱۴ با تغییرات فراوان در بخش دوربین همراه شود. زیرا افزایش قیمت ناگهانی تمامی گوشی‌های سری آیفون ۱۴ نمی‌تواند اقدامی منطقی از سوی اپل قلمداد شود.

طراحی iPhone 14

برخی شایعات به احتمال استفاده از فریم تینانیومی در آیفون ۱۴ اشاره دارند. اپل در ساخت فریم مدل‌های پرو آیفون ۱۲ از فولاد ضد زنگ استفاده کرده است و احتمالا در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ نیز شاهد استفاده از آلیاژ تیتانیوم باشیم. اپل پیش از این نیز در برخی مدل‌های اپل واچ سری ۶ از این آلیاژ بهره برده بود.

اما تفاوت استفاده از تیتانیوم به جای آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ در شاسی آیفون چیست؟ تیتانیوم در مقایسه با فولاد ضد زنگ مقاومت بیشتری در برابر خراش و خم شدن دارد. همچنین اگرچه تیتانیوم مقاومت بالایی دارد، ولی ۴۵ درصد از فولاد سبک‌تر است. در مقایسه با آلومینیوم نیز باید گفت که اگرچه تیتانیوم ۶۰ درصد سنگین‌تر است، ولی تا دو برابر مقاوم‌تر از آلومینیوم است.

به جز موارد گفته شده، شاهد تغییرات زیادی در بدنه آیفون ۱۴ نخواهیم بود و احتمالا اپل زبان طراحی سری آیفون ۱۳ را در نسل بعدی نیز ادامه خواهد دهد.

صفحه نمایش آیفون ۱۴

مدل‌های پرو آیفون ۱۳ به نمایشگر  ۱۲۰ هرتز مجهز خواهند شد؛ اما گفته می‌شود که اپل می‌خواهد از نمایشگر LTPO با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در تمامی مدل‌های آیفون ۱۴ استفاده کند. دلیل عدم استفاده از این نوع نمایشگر در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به عدم توانایی ال جی در تامین آنها ارتباط دارد. بر اساس اخبار منتشر شده، ال جی تا زمان عرضه آیفون ۱۴ فرصت کافی برای مجهز کردن تمامی مدل‌های سری ۲۰۲۲ اپل به این نمایشگر را خواهد داشت.

سخت افزار آیفون ۱۴

سری آیفون ۱۴ اپل به تراشه A16 Bionic مجهز خواهد شد، ولی هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره جزئیات این تراشه صحبت کنیم. البته مینگ چی کوئو بر این باور است که آیفون‌های ۲۰۲۲ اپل به قوی‌ترین تراشه بازار (اپل A16) مجهز خواهند شد. این تراشه احتمالا بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری یا ۳ نانومتری ساخته خواهد شد.

بر اساس اعلام TSMC، لیتوگرافی جدید در مقایسه با معماری ۵ نانومتری سبب ۱۵ درصد افزایش در عملکرد، ۳۰ درصد کاهش در مصرف انرژی و ۷۰ درصد افزایش تراکم اجزا خواهد شد یا ترکیبی از این سه را به ارمغان خواهد آورد. برگ برنده اپل می‌تواند میزان مصرف کمتر پردازنده و اشغال فضای کمتر در مادربرد باشد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل