لبه دانش

تاکید مدیرعامل مایکروسافت بر کاهش شکاف دسترسی به صنعت هوش مصنوعی

به گزارش داتیکا نقل از سی‌ان‌ان بیزینس،  ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مجمع جهانی اقتصاد که در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود  و در گفت‌وگویی با کلاوس شواب، مسئول این مجمع در این باره صحبت کرد که صنعت هوش مصنوعی به چه سمت و سویی می‌رود و به چه قانون‌گذاری‌های جهانی نیاز است.

او همچنین بعضی پیشرفت‌های اخیر مایکروسافت در این حوزه را شرح داد.

نادلا گفت: «احتمالاً بزرگ‌ترین درس برای ما به عنوان یک شرکت فناورانه، این است که باید عواقب ناخواسته هر فناوری جدیدی را در کنار نقاط مثبت آن بپذیریم. باید به شکل همزمان به هر دو وجه آن توجه کنیم؛ نه اینکه منتظر باشیم عواقب ناخواسته فناوری‌ها خودشان را نشان دهند و بعد به آن‌ها رسیدگی کنیم.»

وی افزود: با اینکه هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که بهره‌وری ما را افزایش دهد، دوران جدیدی از مشاغلی بهتر را برای ما رقم بزند و خدمات آموزشی و درمانی بهتری را ارائه دهد، اما نگرانی‌هایی مرتبط به افزایش بیکاری، گمراه‌سازی مردم و احتمالاً پایان‌بخشی به دوران بشریت را افزایش داده است.

نادلا در حالی این نظرات را مطرح می‌کند که شرکت‌های هوش مصنوعی و قانون‌گذاران، همچنان خواستار قانون‌گذاری برای این فناوری هستند. وی گفته که مقررات‌گذاری در سطح جهانی، مطلوب‌ترین حالت است.

او در ادامه افزود: «این فناوری‌ها، چالش‌هایی جهانی هستند و به هنجارگذاری و استاندارد‌های جهانی نیاز دارند. در غیر این صورت مهار، به‌کارگیری و توسعه و تحقیق این فناوری هم چالش‌برانگیز خواهد شد.»

او همچنین گفت از تغییرات بنیادینی که طی ۱۰ سال گذشته در سراسر صنعت دیده، انگیزه گرفته است.

نادلا افزود: «حس می‌کنم ما برای ادامه فعالیت در این صنعت، به همین فناوری هوش مصنوعی نیاز داریم؛ چون به نظرم جهان دیگر چیزی که امنیت، اعتماد و برابری را تضمین نکرده باشد، نمی‌پذیرد. این مسائل برای همه مردم جهان اهمیت دارند».

علی‌رغم توسعه سریع هوش مصنوعی، نادلا گفت: «به گفت‌وگویی که در حال حاضر در صنعت اتفاق می‌افتد، خوش‌بین هستم. فعالان صنعت ما به دنبال اثبات این موضوع هستند که قصد دارند استاندارد‌های امنیتی را افزایش دهند».

مایکروسافت جایگاه خودش را به عنوان یکی از پیشروان صنعت هوش مصنوعی تثبیت کرده است. این شرکت سال گذشته در شرکت اوپن‌ای‌آی، شرکت توسعه‌دهنده ربات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی، سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری انجام داد و از آن زمان، هوش مصنوعی را هم به عنوان یکی از محصولات خود ارائه می‌دهد.

شرکت‌های فناورانه بزرگی مانند گوگل، آمازون و متا هم برای توسعه فناوری‌های مشابه با هم رقابت می‌کنند.

نادلا گفت توانایی هوش مصنوعی برای اثرگذاری بر طیف وسیعی از صنایع، از علم و آموزش گرفته تا حذف بخشی از مشکلات «مهندسی نرم‌افزار»، او را تحت‌تأثیر قرار داده است.

او افزود: «به نظرم سال ۲۰۲۴ احتمالاً سالی خواهد بود که تمام توانایی‌های هوش مصنوعی افزایش خواهند یافت».

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل