در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۳ چه گذشت؟

میزبانی بارسلونا از هزاران شرکت بزرگ صنعت ارتباطات

با برگزاری دور جدید کنگره جهانی موبایل، بار دیگر نگاه تمام فعالان صنعت مخابرات به شهر زیبای بارسلون دوخته شد؛ اگرچه مدتی است که به واسطه شرایط دشوار اقتصادی، شرکت‌ها در پیروی از جریان‌های نوآوری احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند، اما کنگره امسال نشان داد که هنوز هم نباید از شگفتی‌سازی در این صنعت ناامید بود.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، این رویداد که میزبان شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت مخابرات تولیدکنندگان موبایل بود، پس از یک هفته و در دوم مارس (۱۱ اسفند) به کار خود پایان داد و برآورد می‌شود که بیش از ۹۰ هزار نفر – از بیش از ۲۰۰ کشور دنیا- از این نمایشگاه بازدید کردند. کارشناسان (MWC (Mobile World Congress ۲۰۲۳ را پیش نمایشی از تغییراتی دانستند که از آینده موبایل در سال‌های پیش‌رو انتظار می‌رود. در نمایشگاه امسال شرکت چینی هوآوی که مدتی است با محدودیت‌ها و تحریم‌های قابل‌توجهی از سوی آمریکا مواجه است و در صورت‌های مالی دو سال اخیرش خبری از رونق هر ساله نیست، بر خلاف انتظارها حضور پررنگی داشت و با در اختیار گرفتن بزرگ‌ترین و بهترین غرفه نمایشگاه امسال، به ارائه آخرین دستاوردهای خود در صنعت مخابرات پرداخت. نوکیا که در دهه‌های اخیر فراز و فرود زیادی را در صنعت ارتباطات تجربه کرده، از دیگر شرکت‌های خبرساز نمایشگاه امسال بود؛ این شرکت در کنار رونمایی از یک مدل گوشی جدید که قابلیت تعمیر در منزل و توسط خود کاربران را داراست، از استراتژی جدید برند خود برای تمرکز بیشتر بر تعامل با شرکت‌ها خبر داد. شرکت‌های بزرگ دیگری مانند گوگل، وان‌پلاس، موتورولا، شیائومی، آنر، لنوو و… هر یک به نوع خود تلاش کردند از جدیدترین اخبار و دستاوردهای شرکت خود پرده بردارند و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. با این‌حال حال و هوای رویداد امسال بارسلون برای شرکت آمریکایی اپل چیز دیگری بود. زیرا گوشی آی‌فون ۱۴ پرو این برند توانست در رقابت با گجت‌های چند شرکت بزرگ دیگر، عنوان بهترین گوشی سال ۲۰۲۳ (GLOMO) را از آن خود کند.

اپل؛ غایب برنده
اعطای جایزه بهترین گوشی موبایل سال در کنگره موبایل امسال نشان داد که گویا علاقه کاربران جوان به محصولات این شرکت چندان هم از روی تعصب نیست. در این بخش از نمایشگاه MWC۲۰۲۳ که در روز پایانی برگزار شد، گوشی‌های گوگل پیکسل ۷ پرو، گلکسی زد فولد ۴، گلکسی زدفلیپ ۴ و ناتینگ فون ۱، در کنار آی‌فون ۱۴ پرو، به عنوان نامزدهای اصلی دریافت جایزه گلومو انتخاب شدند که در نهایت نماینده اپل توانست نظر کارشناسان را به خود جلب و عنوان بهترین گوشی سال را از آن خود کند. طبق اعلام برگزارکنندگان این رویداد، تحلیل‌گران، روزنامه‌نگاران و فعالان تکنولوژی در انتخاب شایسته‌ترین گوشی، نامزدهای موجود را در سه معیار نوآوری، رهبری و عملکرد شاخص مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت پرچم‌دار اپل را شایسته دریافت این عنوان دانستند. این در حالی است که اپل امسال هم مانند سال‌های گذشته در کنگره جهانی موبایل شرکت نکرده است و حالا عنوان غایبِ برنده را به خودش اختصاص داده.

نوکیا و جنبش حق تعمیر
تکامل تدریجی یک دغدغه ساده در دنیای موبایل، به شکل‌گیری جنبشی در دنیای تکنولوژی انجامید که نه تنها غول‌های این صنعت مانند اپل و مایکروسافت را به زانو درآورد، بلکه حالا نقشه راه برندهای دیگر برای ارائه محصولات جذاب شده است. تمرکز فعالان مدنی بر جنبش حق تعمیر طی یکی، دو سال اخیر، اپل را بر آن داشت که با طراحی کیت‌هایی، امکان انجام برخی تعمیرات کلی مانند تعویض باتری و نمایشگر گوشی در منزل را برای کاربران فراهم کند. اما امسال برند نوکیا پا را فراتر گذاشت و با معرفی یک گوشی موبایل اقتصادی که قابلیت تعمیر در منزل را داراست، توجه طرفداران این جنبش را به خود جلب کرد. این گوشی که می‌توان آن را از نخستین‌ گوشی‌های اندرویدی و ارزان‌قیمت بازار دانست که قابلیت تعمیر در منزل را داراست، پیرو مشارکت نوکیا با iFixit (از وب‌سایت‌های مرجع ارائه آموزش رایگان تعمیرات سخت‌افزاری) روانه بازار شده است و پیش‌بینی می‌شود که بتواند نظر کاربران که به دنبال صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها و زمان هستند را به خود جلب کند. قرار است صاحبان این گوشی موبایل که نوکیا G۲۲ نام دارد، با دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی شرکت سازنده بتوانند تعمیرات ساده‌ای که ممکن است برای این گوشی نیاز شود را خودشان در خانه انجام دهند. نوکیا مدعی است که با این دستورالعمل‌ها ظرف ۵ دقیقه می‌توان باتری دستگاه را عوض کرد. البته نوکیا که اخیرا و پس از سال‌ها، از لوگوی جدید نیز رونمایی کرده است، تغییرات دیگری را نیز در دستور کار دارد و قرار است در استراتژی جدید خود، از تمرکز خود بر مصرف‌کنندگان بکاهد و بخشی از تلاش خود را معطوف همکاری با شرکت‌ها و در پیش گرفتن رویکرد (B۲B) کند.

بازگشت اژدها به میدان رقابت
اخبار یک سال اخیر از برند هوآوی نشان می‌دهند که این شرکت حال و روز چندان خوبی ندارد؛ اما حضور پرشکوه این برند در کنگره موبایل امسال نشان داد که گویا چندان نباید به شایعات توجه کرد. هوآوی که در بزرگ‌ترین غرفه نمایشگاه امسال میزبان بازدیدکنندگان بود، به رسم هرساله شماری از جدیدترین تجهیزات خود از جمله گوشی‌های موبایل، تجهیزات پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند و روبات‌ها را در معرض دید حضار قرار داده بود. این سازنده چینی تلفن هوشمند و تجهیزات شبکه، حضورش در نمایشگاه را امسال ۵۰ درصد افزایش داده و تقریبا یک سالن نمایش کامل را در مرکز همایش فیرای بارسلون، گرفته بود. کارشناسان حضور امسال این شرکت در کنگره جهانی موبایل را با احتساب این حقیقت که هوآوی در قلب نبرد ژئوپلیتیک بر سر برتری فناوری جهانی قرار گرفته و بخش‌هایی از کسب و کار این شرکت در نتیجه تحریم‌های غربی، فلج شده است، قابل ملاحظه برآورد کردند. یکی از کارشناسان هلندی حاضر در نمایشگاه، مدل حضور امسال هوآوی در کنگره جهانی موبایل را نشانه مبارزه طلبی این شرکت دانست. وی تاکید کرد که هوآوی در تلاش است تا این پیام را به جهان مخابره کند که با وجود تحریم‌های آمریکایی، ما هنوز زنده و سرپا بوده و وضعمان خوب است. اگرچه این شرکت در بخش‌هایی از نمایشگاه اقدام به معرفی چند قابلیت جدید در تجهیزات تکنولوژیک فردی مانند موبایل و ساعت کرد، اما گفته می‌شود که توجه اصلی این برند معطوف به این بخش نبود و فناوری‌های نسل پنجم ارتباطات در اولویت قرار داشتند.

فناوری‌هایی برای زندگی بهتر
اگرچه وان پلاس برنامه‌ای برای معرفی یک پرچم‌دار جدید طی کنگره موبایل امسال نداشت، اما با رونمایی از یک طرح مفهومی جدی در زمینه کولینگ یا همان سیستم‌های خنک‌کننده گوشی، توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرد. با به‌کارگیری این سیستم کولینگ جدید، دمای دستگاه حدود ۲ درجه کاهش می‌یابد و ضمن بهبود عملکرد دستگاه در زمان پردازش‌های سنگین، عمر باتری گوشی نیز بهبود می‌یابد. برند موتورولا نیز با رونمایی از نمایشگری که با ضربه انگشت رول می‌شود، از برندهایی بود که خبرساز شد. البته این نمایشگر تنها محصول جالب توجه این برند نبود. این شرکت از یک سیستم بلوتوث جدید نیز رونمایی کرد که گوشی‌های هوشمند را قادر می‌سازد بتوانند در زمان نبود سیگنال نیز پیام‌های متنی ارسال و دریافت کنند و امکانی مشابه آنچه قابلیت ارتباط ماهواره‌ای جدید اپل به انجام می‌رساند را عملیاتی کند. شرکت چینی مالک این برند یعنی لنوو نیز از لپ‌تاپ جدید خود با صفحه نمایش چرخان رونمایی کرد که ظرف ۱۹ثانیه، باز شده و به اندازه نهایی خود می‌رسد. گوشی‌های دارای قابلیت شارژ سریع از دیگر تجهیزاتی بودند که در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفتند. برند رلمی مدعی شد که سیستم شارژ ۲۴۰ واتی این شرکت می‌تواند ظرف ۹ و نیم دقیقه، باتری گوشی GT۳را به شارژ کامل برساند. البته رقیب چینی این شرکت یعنی ردمی ادعا می‌کند که با سیستم شارژ ۳۰۰واتی وی رقیبی ندارد و با رساندن باتری گوشی به نیمه، آن هم در تنها دو دقیقه، در زمینه سیستم‌های شارژ سریع، بی‌رقیب است.

اگرچه این نمایشگاه روز دوم مارس (۱۱ اسفند) به کار خود پایان داد، اما جریان چرخ پیشرفت در دنیای فناوری از حرکت بازنخواهد ایستاد و شرکت‌های شاخص این صنعت، بی‌وقفه به توسعه و معرفی جدیدترین فناوری‌ها ادامه خواهند داد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست