سیاست‌های غلط؛ دلیل عقب افتادن مخابرات از آهنگ توسعه کشور

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت‌های نوآور بعد از اینکه ایده‌ای ارائه می‌دهند، نیازمند حمایت، اعتبار و پشتیبانی هستند اما به خاطر سیاست‌های غلط، شرکت مخابرات از آهنگ توسعه عقب افتاده است.

به گزارش داتیکا به نقل از سیتنا، مجید سلطانی امروز (14 اسفند ماه) در همایش نوآوری در حوزه زیرساخت مخابراتی و آی‌سی‌تی، گفت: امیدوارم این جلسه منجر به همکاری خوبی بین مخابرات و استارت‌آپ‌ها شود. همان‌طور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند مسئله نوآوری و فناوری منحصر به یک سال خاص نیست.

وی در ادامه افزود: صنعت فناوری اطلاعات کشور بسیار وابسته به شرکت مخابرات ایران است. مخابرات ایران بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و بزرگ‌ترین زیرساخت ارتباطی کشور را در اختیار دارد. این زیرساخت گسترده مربوط به شبکه ارتباطات شهری و روستایی است و همچنین این شرکت ۹۰ درصد از سهام شرکت همراه اول را در اختیار دارد. مخابرات لوکوموتیو شبکه ارتباطات کشور است و در صورتی که این لوکوموتیو درست کار کند، خدمات مطلوبی به مردم ارائه می‌شود. متأسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست، آهنگ توسعه شرکت مخابرات ایران کند شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بیان کرد: به منظور توسعه شبکه ارتباطات کشور دولت باید از شرکت‌های بزرگ داخلی حمایت کند. هر نوع فعالیت زیرساختی در شبکه مخابرات هزینه بسیار زیادی نیاز است و برگشت سرمایه در چنین پروژه‌هایی طولانی است. در سراسر دنیا دولت‌ها اعتبارات سنگینی به توسعه زیرساخت مخابراتی یا شبکه ارتباطات ثابت اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال در سال‌های اخیر دولت آلمان به یکی از شرکت‌های مخابراتی این کشور ۲.۷ میلیارد یورو تسهیلات داده است. دلیل این حمایت این است که دولت آلمان می‌داند که اگر این شرکت دچار مشکل شود شرکت‌های مخابراتی کوچک‌تر نیز قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

سلطانی عنوان کرد: حوزه فناوری اطلاعات در ایران صنعت مشکل‌داری است و دلیل مشکلات موجود سیاستگذاری اشتباه دولت‌ها است. با وجود تمام مشکلات موجود شرکت مخابرات سالانه برنامه‌های خوبی را دنبال و اجرا می‌کند و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت برای تحول در صنعت مخابرات ارتباط با استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات ایران تاکنون همکاری خوبی با استارت‌آپ‌ها داشته، ولی قطعاً توسعه همکاری‌ها مستلزم تزریق سرمایه است. استارت‌آپ‌هایی که در صنعت مخابرات فعالیت می‌کنند باید بدانند هرگاه شرکت مخابرات مشکلات مالی کمتری داشته باشد بستر گسترده‌تری برای همکاری‌های نوآورانه وجود خواهد داشت. یکی از کار‌های اصلی در صنعت مخابرات توسعه زیرساخت ارتباطی است و شرکت مخابرات این مسئله را در دستور کار دارد و هرچه زیرساخت ارتباطی کشور توسعه یابد شاهد نوآوری‌های بیشتری در صنعت مخابرات خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: امروز بیش از ۹۰ درصد زیرساخت مورد نیاز اپراتور‌های سیار کشور بر بستر شرکت مخابرات ایران قرار دارد. اکنون شرکت مخابرات ایران علاوه بر ارائه سرویس به بخش‌های خانگی و تجاری به ۱۷ اف‌سی‌پی هم خدمات می‌دهد. شرکت مخابرات موظف به مدیریت روند توسعه شبکه ارتباطات کشور است. اگر مدیریتی مطلوبی صورت نگیرد شرکت‌های دانش‌بنیان دچار مشکل می‌شوند. مخابرات ایران در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و بیش از ۶ میلیون مشترک پهن‌باند دارد لذا دانش‌بنیان‌های صنعت مخابرات ضمن ارتباط با شرکت مخابرات به بازار گسترده‌ای دسترسی پیدا می‌کنند. طرح نجما که به منظور توسعه شبکه فیبر نوری از خرداد ماه سال جاری آغاز شده است، مبتنی بر سرمایه‌های داخلی شرکت مخابرات ایران است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست