ماهواره‌های اینترنتی؛ امیدی برای توسعه سریع دسترسی در کشورهای فقیر

اتحادیه مخابرات دور برد وابسته به سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که تنها یک سوم مردم در فقیرترین کشورهای جهان به اینترنت دسترسی دارند؛ اما فناوری ماهواره‌های مدار پایین می‌تواند برای میلیون‌ها نفر به ویژه در مناطق دورافتاده آفریقا امیدآفرین باشد.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی من، غول‌های فناوری از جمله مایکروسافت متعهد شده‌اند که به جمعیتی که به دلیل خدمات ضعیف اینترنت دچار مشکل شده‌اند، کمک کنند تا به عصر اتصال آنلاین وارد شوند. در این بین ماهواره‌ها نقشی کلیدی ایفا می‌کنند؛ زیرا شرکت‌های رقیب هزاران فرستنده نسل جدید را به مدار سطح پایین ارسال کرده‌اند.

اتحادیه بین المللی ارتباطات دوربرد (ITU) اعلام کرد در حال حاضر تنها 36 درصد از 1.25 میلیارد نفر در 46 کشور فقیر جهان می‌توانند به اینترنت وصل شوند. در مقایسه، بیش از 90 درصد مردم در اتحادیه اروپا به اینترنت دسترسی دارند.

این سازمان بین‌المللی، نابرابری عظیم در اتصال به اینترنت را که به گفته این سازمان، در یک دهه گذشته افزایش یافته است، محکوم کرد.

این نابرابری در دسترسی یکی از گلایه‌های اصلی بود که در نشست سران کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل در دوحه مطرح شد؛ جایی که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، به رهبران این کشورها گفت: شما در انقلاب دیجیتال عقب مانده‌اید.

کمبود دسترسی به ویژه در برخی از کشورهای آفریقایی شدید است. از جمله در جمهوری دموکراتیک کنگو، که از جمعیت نزدیک به 100 میلیون نفری آن، حدود یک چهارم به اینترنت دسترسی دارند.

در حالی که دسترسی به اینترنت در شهرهای بزرگ جمهوری دمکراتیک کنگو مانند کینشاسا آسان است، مناطق روستایی بزرگ و بخش‌هایی از قلمرو که بیش از دو دهه توسط گروه‌های شورشی رقیب درگیر شده‌اند، بیابان‌ دیجیتال محسوب می‌شوند.

کارشناسان فناوری در نشست دوحه وعده دادند که پرتاب هزاران ماهواره مدار پایین می‌تواند تغییراتی سریع ایجاد کند و امیدهای آفریقایی را تقویت کند.

پوشش ماهواره‌ای نقشی کلیدی در وعده مایکروسافت برای دسترسی به اینترنت برای ۱۰۰ میلیون آفریقایی تا سال ۲۰۲۵ خواهد داشت. مایکروسافت فاز اول این پروژه را برای پنج میلیون آفریقایی در دسامبر اعلام کرد و هفته گذشته تعهدی برای پوشش 20 میلیون نفر دیگر به آن افزود. پنج میلیون دسترسی اولیه، قرار است از سوی Viasat ارایه شود. ویاست یکی از شرکت‌هایی است که منظومه‌های ماهواره‌‌ای ایجاد می‌کند.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت گفت: هزینه‌های این فناوری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و همچنان رو به گاهش است. این فناوری، حرکت سریع برای پوشش اهداف دسترسی 20 میلیون نفری را ممکن می‌کند.

وی افزود: کشورهای آفریقا این فرصت را دارند که در مورد تدوین ساختار مقرراتی لازم از دیگر کشورها پیشی بگیرند.

کشورهای ثروتمندتر تا حد زیادی طیف‌های فرکانسی لازم برای پهنای باند را به مخابرات و تلویزیون اختصاص داده‌اند، اما به گفته اسمیت، در آمریکا این مشکل وجود ندارد و در دسترس بودن طیف‌های فرکانسی، کمک می‌کند که دولت‌ها بتوانند سرعت عمل بیشتری در توسعه دسترسی داشته باشند.

مایکروسافت همچنین در حال همکاری با شرکت ارتباطاتیLiquid Intelligent Technologies برای ارائه اینترنت برای بخش دوم 20 میلیون نفر وعده داده شده است. شرکت آفریقایی Liquid Intelligent می‌گوید 100 هزار کیلومتر فیبر نوری در سراسر آفریقا دارد؛ اما در حال ایجاد یک سیستم ارتباطاتی ماهواره‌ای بزرگ است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست