نیاز ۲هزار میلیارد تومانی برای اتصال روستاها به اینترنت

طبق برنامه ششم توسعه ۸۰درصد روستاها باید به پهن‌باند دسترسی داشته باشند و ۴خدمت آموزش از راه دور، کشاورزی از راه دور، خرده بانکداری و سلامت الکترونیک برای روستاییان فراهم باشد.

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری، مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری به این موضوع اشاره و اظهار می‌کند: «هم‌اکنون ۹۰درصد روستاها از طریق تلفن ثابت، اپراتور همراه یا اپراتور روستایی به پهن‌باند دسترسی دارند. در مجموع از روستاهای بالای ۲۰خانوار که ۳۹هزار و ۵۰۰روستا هستند، ۳۵هزار و ۵۰۰روستا به پهن‌باند متصل شده‌اند.» «مهرداد ترابیان» با بیان اینکه کرونا نیاز به اینترنت در سراسر کشور به‌ویژه روستاها را افزایش داده است، می‌گوید: «وزارتخانه در ابتدای شیوع کرونا در برنامه کوتاه‌مدت لینک‌های بین استانی و بین شهری را تقویت کرد و اگر در منطقه‌ای به‌صورت موردی مشکلی وجود داشته باشد، تیم‌های بهینه‌سازی ما مشکل را حل می‌کنند.»
وی درباره قطعی اینترنت در برخی مناطق روستایی نیز توضیح می‌دهد: «گاهی قطعی فیبر یا سرقت تجهیزات مخابراتی باعث قطعی اینترنت می‌شود. اگر تجهیزات سرقت شده، کلیدی نباشد به سرعت جایگزین و اصلاح می‌شود، اما ممکن است تجهیزات سرقت‌شده درون استان به تعداد کافی موجود نباشد. در این شرایط مجبوریم تجهیزات مورد نیاز را از استان‌های دیگر بفرستیم و تأخیری در اصلاح سایت اتفاق می‌افتد که گاهی به یک روز هم می‌رسد.» ترابیان ادامه می‌دهد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمایل دارد هرچه زودتر دسترسی همه روستاها و دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت فراهم شود، اما به هر حال منابع در قالب اهداف برنامه ششم تخصیص می‌یابد و ما از نظر اعتباری امکان تسریع کار را نداریم.»
مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حداقل مبلغ مورد نیاز برای تکمیل کار روستاها را ۲هزار میلیارد تومان می‌داند که باید با کمک مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا خرداد سال آینده صددرصد روستاها به اینترنت متصل شوند. او البته به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن، مشکلات دسترسی روستاهای دورافتاده یا محرومیت برخی از روستاها از برق است. باتوجه به این موارد ترابیان تأکید می‌کند دسترسی همه روستاها به اینترنت نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها نیز هست.
ترابیان ادامه می‌دهد: «برای هر سه روستا یک سایت ایجاد کردیم، اما روستاهای باقیمانده پراکنده هستند و از شهر و روستاهای بزرگ فاصله دارند و مجبوریم برای هر یک روستا یک سایت ایجاد کنیم که موجب می‌شود سیستم انتقال پیچیده، هزینه‌ها بیشتر و زمان طولانی‌تر شود.» به گفته وی، بهینه‌سازی سرویس اینترنت در روستاهایی که سرویس را در اختیار دارند در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است، اما برای سرویس‌دهی در روستاهای جدید هر روستا ۲‌ماه زمان نیاز دارد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست