پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول بهمن ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
داتیکا: حذف سیگنال از مارکت های ایرانی بدستور کارگروه فیلترینگ
پیام‌رسان سیگنال که طی روزهای اخیر و پس از تغییر سیاست واتس‌اپ در مورد حریم خصوصی، مورد استقبال کاربران از جمله کاربران ایرانی قرار گرفته بود، از مارکت‌های ایران حذف شد.
خانه ملت: ۴ هزار روستا به شبکه اینترنت متصل نیستند
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به عدم اتصال ۴ هزار روستا به شبکه اینترنت، گفت: طرح مصوب در کمیسیون آموزش برای رایگان شدن اینترنت دانش آموزان، معلمان و مدارس به این موضوع نیز پرداخته است.
پیوست: دستور روحانی برای برخورد با ماینینگ غیر مجاز
رئیس دفتر رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران اعلام کرد حسن روحانی به وزرای اطلاعت و کشور ماموریت داده است تا موضوع استخراج غیر قانونی رمز ارز را پیگیری و با متخلفان، برخورد کنند.
ایسنا: رشد ۴۲۰۰ درصدی دانلود سیگنال پس از تغییرات واتس‌اپ
رقیبان واتس‌اپ پس از اعلام تغییرات جدید در این اپلیکیشن پیام رسان و اشتراک گذاری برخی از داده های شاخصی کاربرانش با فیس بوک، با رشد کم سابقه کاربران جدید روبرو شده اند.
خانه ملت: عضو کمیسیون آموزش مجلس: کمبودهای آموزش مجازی پابرجاست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمبودهای آموزش مجازی در برخی از مناطق کشور از نبود تبلت و گوشی هوشمند تا پهنای اینترنت پابرجاست که برخی از آنها مشکلات زیر ساختی هستند و عاملی برای جا ماندن کودکان از تحصیل شده است.
ایرنا: دادستانی تهران: احضار وزیر ارتباطات در ارتباط با فیلترینگ نیست
روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: احضار محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با فیلترینگ شبکه های اجتماعی نیست اما پرونده قضایی علیه او با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است

فناوری ارتباطات:
ایسنا: همکاری نوکیا و گوگل در ساخت شبکه ۵G
شرکت نوکیا با واحد رایانش ابری گوگل برای ساخت زیرساخت شبکه ۵G و فراهم کردن خدماتی نظیر خرده فروشی هوشمند و تولید اتوماتیک برای مشتریان بیزنسی همکاری می کند.
دیجیاتو: ممنوعیت استفاده روسی ها از اینترنت استارلینک
قانون‌گذاران روسیه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای مرتبط با کشورهای غربی را ممنوع کرده‌اند و هر شخص یا شرکتی که از این اینترنت استفاده کند با جریمه روبرو خواهد شد. البته روسیه به دنبال جایگزینی برای اینترنت‌های ماهواره‌ای غربی است.
آی تی ایران: مجوز پرواز اولین پهپاد خودران صادر شد
شرکن American Robotics که در زمینه تولید پهپاد فعالیت دارد، اعلام کرد که توانسته مجوز پرواز پهپاد خودران خود را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) کسب کند.
ایرنا: دریافت عوارض ماهانه از دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی ممنوع شد
هیات عمومی دیوان عدالت اداری با اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به یک دادنامه هیات عمومی، اخذ عوارض ماهانه از دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی را ممنوع کرد.
روابط عمومی وزارت ارتباطات: رئیس سازمان فضایی ایران: برنامه ریزی برای در مدار قرار دادن چند ماهواره تا پایان دولت
رییس سازمان فضایی ایران با اعلام اینکه تا پایان دولت دوازدهم چند پرتاب ماهواره خواهیم داشت، گفت: در حال هماهنگی با پرتاب گر هستیم و در صورت اعلام آمادگی آن، بلوک انتقال مداری، ماهواره های پارس۱، ظفر ۲، طلوع و ناهید ۲ را در مدار قرار می دهیم.

اپراتورها:
روابط عمومی ایرانسل: پایداری شبکۀ ایرانسل در کنگ با وجود وقوع زلزله
در پی وقوع زلزلۀ ۵.۵ ریشتریِ «کنگ» در استان‌ هرمزگان، شبکۀ ایرانسل کاملاً پایدار و در حال خدمت‌رسانی به مشترکان است.
فارس: وضعیت شبکه همراه اول با وجود زلزله ۵.۵ ریشتری در هرمزگان نرمال است
مدیرکل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: با وجود وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در استان هرمزگان، ترافیک شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده، نرمال و بدون اختلال است.
روابط عمومی ایرانسل: ششمین دورۀ «الکام‌استارز» با حمایت ایرانسل آغاز به کار کرد
اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، حامی اکوسیستم نوآوری، به‌عنوان حامی اصلی در ششمین دوره الکام استارز، حضور دارد.
ایسنا: رکوردشکنی همراه اول در نصب و راه‌اندازی تعداد سایت‌های جدید
طی یکسال ١٣٣٣ سایت لوکیشن جدید توسط شرکت ناک پیمانکار فنی همراه اول وارد شبکه موبایل ایران شده است.
روابط عمومی ایرانسل: کنسرت آنلاین «وحید تاج و رشید وطن‌دوست» در لنز ایرانسل برگزار می‌شود
وبسایت و اپلیکیشن لنز ایرانسل، پنج‌شنبه دوم بهمن‌ماه، میزبان کنسرت آنلاین «شوق بهار» به خوانندگی مشترک «وحید تاج» و «رشید وطن‌دوست»، خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی است.
روابط عمومی ایرانسل: ۲۱۰۰ سایت جدید طی یک سال وارد شبکۀ ایرانسل شد
طی یک سال گذشته، ۲۱۰۰ سایت جدید تلفن‌همراه، وارد شبکۀ ایرانسل شده است.

موبایل و تبلت:
ایستنا: پرچم‌داران جدید سامسونگ معرفی شدند: Galaxy S21، Galaxy S21+، Galaxy S21 Ultra
سامسونگ در دومین هفته از سال ۲۰۲۱ و در میانه بحران‌های ناشی از پاندمی کووید ۱۹ امروز سه پرچم‌دار جدید خود از سری گلکسی S21 را معرفی کرد.
دیجیاتو: رونمایی اینتل از نسل جدید کامپیوترهای NUC با پردازنده نسل یازدهم
اینتل از مینی کامپیوترهای جدید سری «NUC 11»‌ با بهره‌مندی از پردازنده نسل یازدهم این شرکت رونمایی کرد. در بین مدل‌های معرفی شده یک دستگاه گیمینگ با نام «NUC 11 Enthusiast» دیده می‌شود که جانشین «NUC 8 Hades Canyon» عرضه شده در سال ۲۰۱۸ خواهد شد.
ایسنا: اپل هم گوشی تاشو می سازد
شرکت اپل کار روی یک آیفون با صفحه نمایش تاشو را آغاز کرده که رقیب احتمالی مدلهای مشابه عرضه شده از سوی سامسونگ الکترونیکس و سایرین خواهد بود.
زومیت: اولین گوشی صاایران در فروشگاه ایرانسل موجود شد
نخستین گوشی صاایران با نام ویرا V5 و قیمت حدودی ۳ میلیون تومان در فروشگاه ایرانسل موجود شد.
دیجیاتو: شیائومی از می نوت بوک ۱۴ IC با پردازنده i5 و وبکم ۷۲۰p رونمایی کرد
شیائومی که اواسط سال ۲۰۲۰ از می‌ نوت بوک ۱۴ رونمایی کرده بود، حالا نسخه جدید این لپ تاپ را با پسوند IC معرفی کرده است. یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های این مدل نسبت به مدل استاندارد اضافه شدن وب‌کم ۷۲۰p است.

لبه دانش:
پژوهشگاه فضای مجازی: چین بر توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی تمرکز کرد
کشور چین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ در زمینه فناوری‌های هوش مصنوعی از همه کشورهای جهان سبقت بگیرد. به همین دلیل بر توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی با اتکا به توان داخلی تمرکز کرده است.
ایلنا: تلاش هوآوی برای توسعه جاده‌های هوشمند ؛ آغاز دوران رشد خودروهای خودران
شرکت هوآوی توسعه جاده‌های هوشمند در چین را بر عهده گرفته است. این جاده‌های هوشمند تعامل بسیار خوبی با خودروهای خودران خواهند داشت.
مهر: لپ تاپی با قابلیت تنظیم زاویه دید کاربر ثبت اختراع شد
مایکروسافت حق امتیاز اختراع نمایشگر لپ تاپی ثبت کرده که بدون نیاز به کاربر، زاویه دید او را ردیابی و خود را با آن همخوان می کند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست