اخبار عمومیخبر ویژه

پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته دوم اردیبهشت ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
ایرنا: آذری‌جهرمی: هیچ «بودجه پنهانی» در وزارت ارتباطات وجود ندارد
وزیر ارتباطات ادعای بودجه سه هزار میلیارد تومانی پنهان در شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب کرد.

دیجیاتو: جهرمی: ۵ عضو کارگروه فیلترینگ، به فیلتر سایت «پیوندها» هم رای مثبت دادند
وزیر ارتباطات از نحوه برگزاری جلسات کارگروه فیلترینگ به شکل آنلاین انتقاد کرد و عملکرد آن را زیر سوال برد. او تاکید کرد که یک بار درخواست فیلتر سایت «پیوندها» را در این جلسات مطرح کرده و برخی اعضای این کارگروه به آن رای مثبت دادند.

سیتنا: وزیرارتباطات: مدت اعتبار پروانه اپراتورهای فیلترکننده‌ی کلاب هاوس کاهش میابد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اقدام اپراتورها برای فیلتر کلاب‌هاوس خلاف قانون است و راه حلش هم اقدام قانونی است، لذا اگر اپراتورها نسبت به رفع مشکل اقدام نکنند، یکشنبه جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم و طبق ظرفیت قانونی خودمان مدت پروانه آنها را کاهش می‌دهیم.

انتخاب: رای دیوان عدالت اداری به نفع اپراتورها / اختلال در کلاب هاوس ادامه پیدا خواهد کرد؛ جریمه های مالی هم متوقف خواهد شد
دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، مصوبه هیات دولت درباره جریمه اختلال کنندگان کلاب هاوس را متوقف کرد. با توجه به این حکم، اختلال غیر قانونی در کلاب هاوس ادامه دار خواهد بود و جریمه اپراتورهای متخلف هم متوقف خواهد شد.

زومیت: قیمت اتریوم برای اولین بار از مرز ۳ هزار دلار عبور کرد
اتر، دومین رمزارز از نظر ارزش بازار، با عبور از ۳ هزار دلار، رکورد قیمتی جدیدی ثبت کرد.

سیتنا: با سامانه چاپار، ارسال پیامک به شهروندان بر اساس کدملی امکان‌پذیر شد
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: چنانچه دستگاه‌های اجرایی جهت ارسال پیامک به مردم، یک شماره موبایل مشخص ثبت شده بنام مالک سیم کارت را نداشته باشند و یا تنها اطلاعات کدملی مخاطب را داشته باشند، می توانند با استفاده از سامانه چاپار رگولاتوری و وب سرویس آن، ضمن ارایه کدملی شهروند به تمام شماره موبایل‌های بنام مخاطب پیامک ارسال کنند.

فناوری ارتباطات:
آی تی ایران: هواوی برای آزمایش و توسعه شبکه ۶G دو ماهواره به فضا می‌فرستد
در حالی که شبکه ۵G هنوز به صورت فراگیر در بسیاری از کشورها راه‌اندازی نشده است، شرکت‌های مخابراتی بزرگ کار تحقیقاتی روی شبکه ۶G را آغاز کرده‌اند. یکی از این شرکت‌های پیشرو، کمپانی هواوی بوده که با ارسال دو ماهواره به فضا قصد دارد روند توسعه و آزمایش شبکه ۶G را سرعت ببخشد.

ایرنا: ضریب نفوذ ارتباطات سیار کشور از ۱۰۰ درصد گذشت
بر اساس آمار توسعه ارتباطات پهن‌باند کشور، جمع ارتباطات سیار کشور اکنون به ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار اشتراک رسیده و ضریب نفوذ آن از ۱۰۰ درصد گذشته است.

مهر: ۶۰ ماهواره اینترنتی به مدار زمین رفتند
۶۰ ماهواره اینترنتی استارلینک همراه یک موشک فالکون ۹ به مدار زمین سفر کردند.

ایرنا: آغاز تحول در زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات چابهار
همزمان با آغاز تحول در زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات چابهار، اپراتور اختصاصی تلفن همراه به زودی در منطقه آزاد چابهار آغاز به کار خواهد کرد و این نخستین حرکت عملی در راستای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی این منطقه بر اساس تکنولوژی‌های آینده خواهد بود.

اپراتورها:
روابط عمومی ایرانسل: کنسرت آنلاین حجت اشرف‌زاده با ۸۶هزار مشاهده‌کننده برگزار شد
کنسرت آنلاین حجت اشرف‌زاده، به صورت زنده و اختصاصی و به شکل غیر رایگان، از اپلیکیشن لنز ایرانسل پخش شد و بیش از ۸۶هزار نفر آن را مشاهده کردند.

روابط عمومی رایتل: افزایش سهم رایتل از بازار اپراتورهای ارتباطی
گزارش آمار سالانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان از رشد سهم رایتل از بازار مشترکین اپراتورهای تلفن همراه کشور دارد.

روابط عمومی ایرانسل: اینترنت رایگان ایرانسل به مناسبت شب‌های قدر
ایرانسل به مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر و ایام عزاداری شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)، ۲ گیگابایت اینترنت رایگان داخلی در اختیار مشترکان دائمی و اعتباری قرار می‌دهد.

موبایل و تبلت:
دیجیاتو: سامسونگ از لپ‌تاپ‌ اقتصادی گلکسی بوک Flex2 Alpha رونمایی کرد
سامسونگ روز گذشته در جریان مراسم «گلکسی آنپکد» دو لپ‌تاپ‌ ارزان قیمت و جدید یعنی گلکسی بوک و گلکسی بوک Flex2 Alpha را معرفی کرد.

باشگاه خبرنگاران: عرضه Galaxy S22 Ultra با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی
شایعه شده که گوشی Galaxy S22 Ultra سامسونگ از یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره می برد.

دیجیاتو: اپل صدرنشین فروش گوشی‌های ۵G بازار در سه ماهه اول ۲۰۲۱ شد
گزارش «استراتژی آنالتیکس» نشان می‌دهد اپل با فروش ۴۰.۴ میلیون دستگاه آیفون ۵G در فصل اول ۲۰۲۱ در جایگاه اول و قبل از اوپو با ۲۱.۵ میلیون موبایل ۵G قرار دارد. ویوو و شیائومی نیز با پیشی گرفتن از سامسونگ، کره‌ای ها را در جایگاه چهارم قرار دادند.

آی تی ایران: سامسونگ گلکسی S21 FE با پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ وباتری ۴۵۰۰ میلی‌آپری در راه است
به نظر می‌رسد که فروش خوب گلکسی S20 FE سامسونگ در زمان عرضه، مدیران این شرکت را بر این داشته تا تولید نسل جدید این محصول تحت عنوان گلکسی S21 FE را در دستور کار قرار دهند.

لبه دانش:
مهر: استقرار استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در پارک فناوری اطلاعات
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی از برنامه‌ریزی برای اعطای تسهیلات به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در پارک ICT سجاد مستقر می شوند.

ایسنا: وزیر ارتباطات: اگر همدلی جایگزین دعواها بود در حوزه هوش مصنوعی یکی از کشورهای پیشرو بودیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت توسعه هوش مصنوعی در کشور گفت: اگر همدلی‌ها و همکاری‌ها را جایگزین دعواها در زمینه توسعه این علم می‌کردیم، ایران می‌توانست تبدیل به یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه شود.

ایرنا: ساخت عضله مصنوعی با الهام از دی‌ان‌ای برای ربات‌های مینیاتوری
محققان دانشگاه ولونگونگ واقع در استرالیا با شبیه‌سازی خاصیت ابرپیچشی دی ان ای توانستند نوعی جدید از عضلات مصنوعی را تولید کنند که در ربات‌های مینیاتوری کاربرد دارند.

آی تی ایران: چهارمین پرواز موفقیت‌آمیز هلیکوپتر ناسا بر فراز سیاره سرخ
هلیکوپتر مریخی ناسا موسوم به Ingenuity توانست چهارمین پرواز خود را در سیاره مریخ با موفقیت پشت سر بگذارد.

مهر: تاکسی خودران رباتیک در چین آغاز به کار کرد
یک شرکت چینی سرویس تاکسی خودران را در منطقه ای از پکن به طور تجاری اجرا کرده و مسافران را در وسیله نقلیه ای بدون راننده جابه جا می کند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست