اخبار عمومی

پنج کشور پرچمدار ۵G/ ایرانسل تنها اپراتور ارائه‌دهنده ۵G در ایران

از زمان تجاری شدن فناوری ۵G یعنی در اواخر سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵ کشور به عنوان رهبران اصلی این فناوری ظهور کردند. کشورهایی که چندین شرکت تاکنون در آنها سایت ۵G ساخته‌اند و همچنین دستگاه‌هایی می‌فروشند که با این فناوری سازگار است.

به گزارش داتیکا به نقل از «همه‌نیوز»، طبق اعلام خبرگزاری دولتی شینهوا بزرگترین شبکه ۵G جهان توسط سه اپراتور از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه چین در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و تحلیلگران بر این باورند که دولت، اپراتور و سازندگان دستگاه‌های دیجیتال در چین دست به دست یکدیگر داده‌اند تا هر چه سریع‌تر شبکه ۵G را در این کشور مستقر کنند.

با تلاش این سه اپراتور تلفن همراه، چینی‌ها تاکنون توانسته‌اند ۱۳۰ هزار سایت ۵G در این کشور مستقر کنند و پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۲۴ تعداد سایت‌های ۵G این کشور به ۶میلیون و ۲۲۰هزار عدد برسد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۳۶ درصد از شهروندان این کشور از فناوری ۵G استفاده کنند. این درصد به معنای ۶۰۰میلیون نفر کاربر چینی است و همه این اتفاق‌ها علی‌رغم تلاش‌ها و تحریم‌های آمریکا در مقابل شرکت‌های چینی در حال رخ دادن است.

دو اپراتور اس.کی تلکام و کی.تی تلکام دیگر اپراتورهایی هستند که توانسته‌اند کره جنوبی را به یکی از پیشگامان فناوری ۵G در دنیا تبدیل کنند. به گونه‌ای که اس.کی تلکام در آوریل سال ۲۰۱۹ اولین شرکتی بود که خدمات ۵G برای کار با تلفن‌های همراه مجهز به این فناوری را ارائه کرد و اس.کی تلکام نیز که دیگر اپراتور تلفن همراه این کشور است، خدمات ۵G را همزمان با گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۰ به بازار ارائه کرد. البته در همان زمان وریزون اپراتور تلفن همراه ایالت متحده در حالی خدمات ۵G را ارائه کرد که هنوز تلفن همراهی برای پشتیبانی از این فناوری به بازار نیامده بود.

در اوایل سال ۲۰۱۷ کی.تی قبل از بازی‌های زمستانی المپیک ۲۰۱۸ در پیونگ چانگ کره جنوبی یک شبکه آزمایشی ۵G را راه‌اندازی کرد با این حال به این دلیل که تلفن‌های همراه شرکت‌کنندگان به تکنولوژی ۵G مجهز نبودند این شبکه تنها برای نمایش استفاده می‌شد.

طبق آمارهای ارائه شده شهروندان کره‌جنوبی با سرعت زیادی شروع به خرید تلفن‌های همراه مجهز به فناوری ۵G کردند که به گفته فروشندگان و انبارداران هیچ تلفنی در انبارها نمی‌ماند و تنها با گذشت ۶۹ روز از راه‌اندازی سایت‌های ۵G در این کشور یک میلیون کاربر به این فناوری دسترسی داشتند.

در طول سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵ اپراتور تلفن همراه آغاز به کار تاسیس سایت‌های ۵G در انگلیس کردند و این اپراتورها از تجهیزات مخصوص شرکت‌های اریکسون، نوکیا و هواوی استفاده می‌کنند و وودافون انگلیس یکی از بزرگترین اپراتورهایی است که نقش کلیدی در توسعه این فناوری در این کشور را داشته است.

در آلمان نیز در طول سال ۲۰۱۹ وودافون آلمان و دویچه تلکام خدمات ۵G را در چندین شهر این کشور راه اندازی کردند؛ وودافون با ۲۰ شهر و دویچه تلکام نیز با ۶ شهر این کشور از جمله مونیخ و برلین توافق‌نامه همکاری امضا کردند. ضمن این‌که وودافون قصد دارد خدمات ۵G را ماهانه ۵,۶۱ دلار کمتر از دویچه تلکام ارائه دهد.

در آگوست ۲۰۲۰ اپراتور تی.موبایل آمریکا اولین اپراتور تلفن همراه بود که توانست شبکه ۵G اس ای را با هسته ۵G راه اندازی کند. با این اقدام این اپراتور تلفن همراه توانست از اس.کی تلکام، وریزون و ای.تی.اند.تی پیشی بگیرد و در حال حاضر ۳۶ شهر آمریکا از جمله بوستون، آتلانتا و میامی به این فناوری مجهز هستند و تخمین زده می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد مشترکان ۵G در آمریکا شمالی به رقم یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر برسد.

فناوری ۵G با سرعت مرزهای بی‌شماری را در دنیا فتح می‌کند. این در حالی است که اپراتور ایرانسل به عنوان اولین اپراتور دیجیتال ایران با راه‌اندازی شبکه ۵G در کشور و تلاش برای گسترش آن ایران را در سطح کشورهای بزرگ دنیا در استفاده از فناوری قرار داده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست