کلاهبرداری در روبیکا زیر سایه سکوت مسئولین

داتیکا- با پیشرفت تکنولوژی و عجین شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی با مردم، بالطبع جرائم اینترنتی ، کلاهبرداری و اخاذی در فضای مجازی رواج یافته است. با این حال قوانین در ایران برای پیگیری جرائم اینترنتی چندان سفت و سخت و روشن نیست. هر چند مطابق با ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، حتی اگر عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، مجرم شناخته می شود اما پیگیری جرائم اینترنتی به روایت کاربران گرفتار شده، چندان کار آسانی نیست و بسیاری از مجرمان دستگیر نمی شوند.

در این میان اپلیکیشن های معروف نیز گاهی عامل کلاهبرداری در فضای مجازی می شوند. نمونه بارز این مسئله، اپلیکیشن روبیکا است که این روزها عامل کلاهبرداری شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که اکانت‌ها و صفحه‌های جعلی برای آنها در روبیکا ساخته شده و محتوای صفحه‌های اصلی آن‌ها در اینستاگرام را کپی کرده‌اند. این کار در برخی موارد، محدود بوده به ساخت اکانت‌های جعلی به نام افراد و گاهی هم محتوای اکانت‌های اینستاگرامی‌ کاربران کاملا کپی شده است. کار به جایی رسیده که افراد معلوم الحال مانند رضا پهلوی هم در روبیکا اکانت دارند و معلوم نیست این اکانت هک شده و جعلی است یا واقعی!

در هر حال، در روزهایی که مجلس طرح صیانت از فضای مجازی را در دست تصویب دارد که ممکن است به محدودیت های جدی در فضای مجازی منجر شود، این عملیات جعل برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته به‌نظر می‌ رسد.

گفتنی است، اپلیکیشن روبیکا در مالکیت توسکا است و بنا بر گزارش های موجود، توسکا همان شرکتی است که ۱۰ روز بعد از تشکیل شدن، برنده قراردادی انحصاری با صدا سیما برای به دست گرفتن انحصاری تبلیغات دیجیتالی و خدمات ارزش‌افزوده (VAS) و کلیه سرویس‌های پیرامون آن شد.

در هر حال این اتفاق رخ داده اما هنوز پیگیری جدی برای حمایت از حقوق کاربران انجام نشده است و باید منتظر ماند و دید زور کاربران به روبیکا می رسد یا خیر.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست