یک کشتی با 10 هزار GPU احتمالاً اولین قلمرو خودمختار هوش مصنوعی خواهد بود

شرکت آمریکایی Del Complex در پروژه‌ای به نام BSFCC می‌خواهد نوعی شناور غول‌پیکر موسوم به بارج حاوی 10,000 پردازنده گرافیکی Nvidia H100 به ارزش مجموع 500 میلیون دلار بسازد. این بارج که یک مرکز داده شناور به شمار می‌آید، ممکن است در آینده به ایجاد دولت‌های هوش مصنوعی مستقل منجر شود. با توجه به بحث فزاینده و تصویب قوانین سختگیرانه درخصوص هوش مصنوعی، چنین بارجی می‌تواند پناهگاه علاقه‌مندان به هوش مصنوعی نیز تلقی شود.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، شرکت «دل کمپلکس» گفته است که این کشتی در صنعت خود عملکردی پیشرو خواهد داشت و درزمینه خنک‌کنندگی با آب و استفاده از انرژی خورشیدی نیز دارای فناوری‌های پیشرفته خواهد بود. به نظر می‌رسد که تمرکز اصلی این شرکت روی خودمختاری این کشتی باشد.


اما ایده پشت این پروژه به ایجاد «دولت ملت‌های مستقل» اشاره دارد که می‌توانند مبتنی بر توسعه هوش مصنوعی باشند. همچنین این شرکت می‌گوید که این بارج مستحکم می‌تواند در آب‌های بین‌المللی کار کند و بنابراین به‌طور بالقوه از مقررات بین‌المللی هوش مصنوعی مستثنی است.

ساخت اولین کشور مبتنی بر هوش مصنوعی در آب‌های بین‌المللی
چند روز پیش، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، یک فرمان اجرایی را امضا کرد که قوانین مربوط به توسعه هوش مصنوعی مولد را تشریح می‌کند. در این فرمان اجرایی، آژانس‌های ایالات‌متحده استانداردهای جدیدی را برای ایمنی هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند. احتمالاً این فرمان زمینه‌ساز ایجاد قانون‌های بیشتر در این فناوری شود.


به‌نظر می‌رسد دل کمپلکس معتقد است که BSFCC به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از این بررسی نظارتی اجتناب کنند، زیرا این کشتی در یک سرزمین بی‌نام دریایی واقع شده است. این شرکت می‌گوید: «تسلط بیش‌ازحد دولت نه‌تنها سرعت نوآوری را کم می‌کند، بلکه مانع شکوفایی استعدادهای خدادادی می‌شود». با افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد مقررات سختگیرانه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، اقدام شرکت دل کمپلکس برای ارائه یک پناهگاه در آب‌های بین‌المللی بحث‌برانگیز است.

در درازمدت، طرح BSFCC می‌تواند به شکل‌گیری ناوگانی از مراکز داده شناور منجر شود که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند و به کاربران این امکان را می‌دهد که قوانین و حتی تعهدات مالیاتی را دور بزنند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست