شاد همچنان دور از دسترس!

در حالی که استان زنجان رتبه سوم کشور در زمینه استفاده از شاد توسط دانش‌آموزان را دارد، اما همچنان بسیاری از دانش‌آموزان روستایی دسترسی لازم به نرم‌افزار را ندارد.

به گزارش داتیکا به نقل از فارس، شیوع ویروس کرونا در جهان تغییرات زیادی ایجاد کرد، دورهمی‌ها را تعطیل و مراکز بهداشتی را پرکار کرد و موجب شد دستگاه تعلیم و تربیت نیز با حواشی و تغییرات زیادی مواجه باشد به طوری که مدارس تعطیل شد تا دانش‌آموزان تحصیل خود را در بستر فضای مجازی ادامه دهند.

تعطیلی مدارس و تغییر رویکرد آموزش در فضای مجازی موجب شد تا موضوع آنتن دهی اینترنت و افزایش ضریب نفوذ اینترنت مورد توجه بسیاری از مسؤولان قرار گیرد طی ماه‌های اخیر پایین بودن دسترسی به اینترنت توسط ساکنین برخی روستاها و سخت شدن فرآیند آموزش برای دانش‌آموزان موضوع اخبار و تصاویر فضای مجازی شده است به نحوی که در برخی موارد مشاهده می‌شود دانش‌آموزان مسافت طولانی در ارتفاعات روستا حرکت می‌کنند تا بتوانند آنتن لازم برای حضور در اپلیکیشن شاد را دریافت کنند، این در حالی است که شیوع ویروس کرونا موجب شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دست به کار شده تا موضوع افزایش پوشش آنتن دهی اپراتورهای همراه را افزایش دهد این در حالی است که همچنان اهالی روستا از شرایط موجود گله دارند و دانش‌آموزان برای حضور و تحصیل با چالش مواجه هستند روستای غلام ویس واقع در شهرستان خدابنده یکی از روستاهایی است که مردم آن از آنتن‌دهی روستای خود گله دارند و با تماس‌های تلفنی که با خبرگزاری فارس برقرار کردند از حواشی تحصیل دانش‌آموزان این روستا خبر دادند به همین منظور گفت‌وگویی با مدیر مدرسه روستای غلام ویس داریم و او در زمینه مشکلات آنتن‌دهی در این روستا و حواشی تحصیل دانش‌آموزان با شرایط موجود می‌گوید.

حسن ایپکچی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه بهترین فضا برای تحصیل دانش‌آموزان بستر شاد است، گفت: ولی متاسفانه آنتن دهی ضعیف اپراتورهای همراه در روستای غلام ویس موجب شده است که دانش‌آموزان نتوانند به راحتی در این بستر فعالیت کند.

مدیر مدرسه روستای غلام ویس با اشاره به اینکه بیشتر معلمان این روستا در شهر قیدار حضور دارند و معلمان به راحتی فایل‌های لازم را ارسال می‌کنند، ادامه داد: ولی دانش‌آموزان برای ارسال حتی یک عکس نیز با مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه اپراتور همراه اول در این مناطق آنتن ندارد، گفت: اپراتور ایرانسل هم تنها در ارتفاعات آنتن دارد.

ایپکچی در پاسخ به این سوال که در مورد اینکه راه‌های جایگزین برای حمایت از تحصیل از دانش‌آموزان این روستا چیست، گفت: مدارس در روزهایی که فعال است فایل‌های آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهد اما همچنان در زمینه ارسال و دریافت اطلاعات بین دانش‌آموزان و معلمان مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در یکی از شیفت‌های مدرسه غلام‌ویس ۱۴۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کند، عنوان کرد: هشت معلم تدریس این دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

مدیر مدرسه روستای غلام‌ویس با بیان اینکه همه اولیای دانش‌آموزان سواد لازم برای حمایت تحصیلی از فرزندان خود را ندارند، گفت: با این وجود این دانش‌آموزان از آموزش‌های ارائه شده در تلویزیون استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمان آغاز سال تحصیلی اولیا نسبت به تغییر پایه دانش‌آموز خود ناراحت بودند، گفت: سعی شد با صحبت با این اولیا آنها را برای ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ترغیب کرد.

وعده حل مشکلات تا پایان سال

دهیار روستای غلام ویس نیز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه این روستا در منطقه کوهستانی واقع شده است، بیان کرد: منابع طبیعی اجازه دسترسی به اینترنت و آنتن‌دهی مناسب برای روستاییان را نمی‌دهد.

صفت‌الله خانی با اشاره به اینکه آنتن‌دهی همراه اول در این روستا ضعیف است، گفت: مخابرات زنجان سال گذشته تماس گرفته بود و برای پیش‌بینی محل نصب آنتن اقدام کرد.

خانی افزود: پس از حضور کارشناسان مخابرات عنوان شد که مجوز لازم برای نصب آنتن در مجاورت روستا صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تحصیل دانش‌آموزان در فضای مجازی هم اکنون این افراد با مشکل مواجه هستند، گفت: بیشتر این افراد از اینترنت موجود در مدرسه برای انجام فعالیت‌های درسی خود استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با وجود همه این مشکلات و موانع خانواده تحصیل دانش‌آموزان خود را ادامه می‌دهند و هر خانواده یک گوشی برای چند دانش‌آموز خود در نظر گرفته و آموزش‌ها ادامه دارد، گفت: مشکل عمده ما نبود اینترنت است که البته وعده داده شده است تا اسفندماه مشکل آن رفع شود.

ادامه تحصیل دانش‌آموزان با وجود مشکلات موجود

 عضو شورای روستای غلام‌ویس هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه آنتن‌دهی لازم برای استفاده از گوشی در این روستا ندارد، گفت: جوانان و دانش‌آموزان در این روستا برای استفاده از اینترنت باید مسافت طولانی را به سمت ارتفاعات بروند تا آنتن لازم استفاده از اینترنت را داشته باشد.

صاحبعلی خدابنده‌لو با اشاره به اینکه نامه‌نگاری با مخابرات انجام شده است، گفت: جواب این اداره آن است که این نصب آنتن هزینه بالایی دارد و امکان آن در شرایط کنونی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت روستاها را مهاجران ساکن در سایر شهرها تشکیل می‌دهند، گفت: روستاییان برای ارتباط گرفتن با این افراد با مشکل عمده مواجه هستند.

زنجان سوم در استفاده دانش‌آموزان از شاد

مدیر آموزش و پرورش استان زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بیش از ۱۸۸ دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴٠٠- ۱۳۹۹ مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: هویت ۱۶۲هزار و ۸۲۰ دانش‌آموز زنجانی در شاد احراز شده است.

حسن مظفری با اشاره به اینکه ۱۴۳ هزار و ۲۷۱ دانش‌آموز زنجانی در سامانه شاد فعال هستند، گفت: ۸۵ درصد دانش‌آموزان زنجانی در این سامانه فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استان زنجان پس از استان‌های قم و مرکزی رتبه سوم استفاده دانش‌آموزان از شاد در کشور را دارد.

با وجود همه مشکلات و حواشی موجود در مورد آنتن‌دهی اپراتورها و نبود اینترنت در روستاهای استان زنجان با توجه به شرایط کوهستانی آن اولیای دانش‌آموزان و فرهنگیان از تمام تلاش خود برای جلوگیری از متوقف شدن فرآیند تعلیم و تربیت استفاده می‌کتند بی شک پایان کرونا هنوز مشخص نیست و باید زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در سال‌های بعد آماده شود که این امر نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف و توجه به موضوع محرومیت ‌با وجود همه مشکلات و حواشی موجود در مورد آنتن دهی اپراتورها و نبود اینترنت در روستاهای استان زنجان با توجه به شرایط کوهستانی، اولیای دانش‌آموزان و فرهنگیان از همه تلاش خود برای متوقف شدن فرآیند تعلیم و تربیت استفاده می‌کند.

بی شک پایان کرونا مشخص نیست و باید زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی برای سال‌های بعد آماده شود که این امر نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف و توجه به موضوع محرومیت زدایی در مناطق روستایی است

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست