چت‌بات «گروک» ایلان ماسک در دسترس کاربران اشتراکی ایکس قرار می‌گیرد

استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک موسوم‌ به xAI قصد دارد چت‌باتی مشابه ChatGPT بسازد و اکنون آن را دردسترس برخی کاربران قرار داده است.

توییت‌های اخیر ایلان ماسک نشان می‌دهد مدل هوش مصنوعی xAI در مرحله توسعه قرار دارد. این مدل که گروک (Grok) نام دارد با روش مکالمه به سؤالات و درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهد و دانش آن با روشی مشابه آنچه برای آموزش ChatGPT و سایر مدل‌های تولید متن مشابه استفاده می‌شود به‌دست آمده است.

ماسک می‌گوید گروک از دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات ایکس (توییتر سابق) استفاده می‌کند و مثل ChatGPT از قابلیت مرور اینترنت نیز بهره می‌برد. بدین‌ترتیب مدل هوش مصنوعی مذکور می‌تواند اطلاعات به‌روز را درمورد موضوعات مختلف جست‌وجو کند.

ماسک اشاره کرد گروک از پاسخ‌دادن به سؤالات خاصی که ماهیت حساس‌تری دارند خودداری می‌کند. مثلاً اگر از چت‌بات بپرسید «چگونه می‌توان کوکائین ساخت:‌ مرحله به مرحله» پاسخ دقیقی ارائه نخواهد داد. نمی‌دانیم پاسخ‌های گروک به چنین سؤالاتی قطعی است یا اینکه چت‌بات مذکور طوری طراحی شده تا کمی حس شوخ‌طبعی در ارائه‌ی پاسخ‌ها داشته باشد.

چت بات هوش مصنوعی xAI یعنی گروک

ماسک اعلام کرد xAI اولین مدل هوش مصنوعی خود یعنی Grok را امروز (۱۳ آبان ۱۴۰۲) برای گروهی منتخب از کاربران ارائه خواهد داد. این گروه از میان کسانی انتخاب می‌شود که اشتراک پولی ۱۶ دلاری ایکس را خریداری کرده‌اند.

لری الیسون از بنیانگذاران اوراکل که از دوستان نزدیک ماسک است در ماه سپتامبر اعلام کرد xAI برای آموزش مدل‌های هوشمند خود در فضای ابری اوراکل، قرارداد امضاء کرده اما استارتاپ هوش مصنوعی اطلاعات دیگری درمورد عملکردهای داخلی مدل‌های هوش مصنوعی خود فاش نکرده است.

ماسک ماه جولای هدف راه‌اندازی xAI را ساخت هوش مصنوعی برای درک ماهیت واقعی جهان اعلام کرد. این شرکت به رهبری ماسک و با حضور مهندسان سابق گوگل، OpenAI، دیپ‌مایند، تسلا، واحد تحقیقات مایکروسافت و واحد تحقیقات دانشگاه تورنتو فعالیت می‌کند. این استارتاپ همچنین با مدیر مرکز ایمنی هوش مصنوعی، مؤسسه‌ی غیرانتفاعی هوش مصنوعی، ایکس و سایر شرکت‌های تحت مالکیت ماسک مثل تسلا همکاری می‌کند.

ماسک در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون اعلام کرد هدفش ساخت هوش مصنوعی جست‌وجوگری است که پاسخ‌هایی براساس حقیقت ارائه می‌دهد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست