چطور ارزش دوج کوین به‌طرز چشمگیری افزایش یافت؟

داتیکا- شاید عجیب به نظر برسد اما بنیان‌گذاران دوج‌کوین در ابتدای کار خود هیچ قصد نداشتند یک ارز دیجیتالی چندمیلیاردی بسازند. در اواخر سال 2013 بیلی مارکوس، مهندس نرم‌افزار و پالمر جکسون، مدیر بازاریابی محصول Adobe، دوج کوین را با انگیزه‌ی شوخی و سرگرمی به وجود آوردند. آن‌ها می‌خواستند پروژه‌شان یک پروژه‌ی خنده‌دار و بامزه باشد. به این منظور پروژه‌ را با محوریت سگ ژاپنی «شیبا اینو» که یک میم (meme) اینترنتی محبوب است شروع کردند.

از نخستین تصمیمات عجیب بنیان‌گذاران دوج کوین که در ارزشمند کردن این ارز دیجیتالی تاثیر داشت، عرضه‌ی کل ۱۰۰ میلیاردی این کوین بود. هدف از کار این بود که دوج کوین به عنوان یک ارز دیجیتال جدی در نظر گرفته نشود. پس از آن نیز برای ترویج استفاده از دوج کوین به‌عنوان یک روش پرداختی و دلسردشدن از نگهداری آن، محدودیت عرضه برداشته شد. با این حال همچنان هدف مارکوس و جکسون اصلا این نبود که یک ارز دیجیتال چند میلیارد دلاری بسازند. اما یک ماه بعد از آغاز پروژه، وب‌سایت رسمی دوج کوین بیشتر از یک میلیون بار مورد بازدید قرار گرفت و به سرعت بر تعداد دنبال‌کنندگانش افزوده شد.

دوج کوین به‌طور رسمی روز ۶ دسامبر ۲۰۱۳ کار خود را شروع کرد و خیلی زود در جامعه ارزهای دیجیتال به محبوبیت رسید. دوج کوین علاوه بر اینکه ارز دیجیتال بامزه‌ای بود، این مزیت را داشت که به‌سادگی استخراج می‌شد و با هزینه جزئی قابل‌خرید بود. از طرفی دیگر، تولید بیش از حد آن برای افرادی که می‌خواستند آزادانه کار با ارزهای دیجیتال را تجربه کنند، بسیار هیجان‌انگیز می‌نمود. بنابراین به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و ظرف دو هفته انجمن دوج کوین در ردیت بیش از ۱۹,۰۰۰ کاربر به‌دست آورد و قیمت دوج کوین ۳۰۰٪ افزایش یافت.

در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ جامعه دوج کوین با اولین هک بزرگ خود موسوم به «کریسمس دوج کوین» روبه‌رو گردید. هکر با نفوذ به دوج والت (ارائه‌دهنده خدمات کیف پول) ۱۱ میلیون دوج کوین را به سرقت برد. پس از آن، جامعه دوج کوین برای بازپرداخت به قربانیان، گرد هم آمدند و ۱۵ میلیون دوج کوین به کیف پول SaveDogmas کمک کردند. در سال‌های بعد این اقدام سخاوتمندانه به یکی از خصیصه‌های اصلی جامعه دوج کوین بدل گردید.

در سال ۲۰۱۴، جامعه‌ی دوج کوین تمایل داشت تا ثابت کند که این ارز دیجیتال مبتنی بر سرگرمی، در دنیای واقعی کاربرد دارد. به این منظور، جامعه دوج کوین جمع‌آوری سرمایه را از طریق کمک‌های دوج جهت حمایت از طیف گسترده‌ای از اهداف ورزشی و خیریه آغاز کرد که این امر زمینه را برای تبلیغ و شهرت آن بیشتر می‌کرد.

یکی دیگر از عواملی که در سال‌های اخیر تاثیر به سزایی در محبوبیت جهانی دوج کوین داشت، فهرست رو به رشد سلبریتی‌هایی بود که در شبکه‌های اجتماعی از این ارز دیجیتالی حمایت می‌کردند. کسانی مثل ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، کارول باسکین ستاره سریال «ببر پادشاه» ، جن سیمونز خواننده‌ی اصلی گروه کیس، و اسنوپ داگ و لیل یاچی رپر‌های آمریکایی. در این میان تاثیر توییت‌های ایلان ماسک از همه بیشتر بود. به عنوان مثال در جریان هیاهوی بازار سهام وال استریت بتز که در ژانویه ۲۰۲۱ بازار‌های مالی سنتی را در نوردید، ماسک بعد از اینکه تصویری از سگ روی جلد مجله «Dogue» را توییت کرد، قیمت دوج کوین را ۸۰۰٪ افزایش داد.

در چند سال گذشته، دوج کوین به‌نوعی به آواتار ارز دیجیتال برای خرده فرهنگ میم (طنز اینترنتی فراگیر) تبدیل شده است. از سویی دیگر شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌هایی چون ایلان ماسک هم آن را تقویت کرده‌اند. این عوامل باعث شد که امروزه ارزش دوج کوین نیز به طور چشمگیری افزایش یابد. چیزی که سازندگان آن هرگز فکرش را هم نمی‌کردند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست