اینستاگرام فضای دیده شدن یا فرهیختگی؟

فضای اینستاگرام فضای دیده شدن است، از سویی مخاطبان اینستاگرام بیشتر به دنبال سرگرمی هستند و واقعیت در این است که فضای اینستاگرام، فضای دیده شدن و سرگرمی است، یعنی به جای فرهیختگی، فضای شهرت محوری حاکم است.

به گزارش داتیکا به نقل از  خبرگزاری صدا وسیما: اینستاگرام (Instagram) شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدیو است که این امکان را به کاربرانش می‌دهد که عکس‌ها و ویدیوهایشان را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر “فیسبوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر“ به اشتراک بگذارند. بنابر نتایج نظرسنجی ها، در ایران تقریبا ۲۴ میلیون کاربر اینستاگرامی فعال و جزو ۱۰ کشوری است که بیشتر کاربران فعاال در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال از این شبکه استفاده می‌کنند.

با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران، حدودا ۲۹ درصد از جامعه ایران از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند و این موضوع محبوبیت اینستاگرام را در ایران نشان می‌دهد.

این شبکه با قابلیت‌ها و امکانات بروز خود توانسته نظر بسیاری از کسب و کار‌ها را برای بازاریابی اینترنتی، به خود جلب کند. تقریبا ۴۴ درصد افرادی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند اصلی‌ترین دلیل خود در استفاده از این شبکه اجتماعی را جستجو کردن برند و محصولات برتر اعلام کرده اند.

از دلایل اهمیت اینستاگرام می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱) داشتن یک تریبون آزاد برای همه، ۲) قابلیت تجاری بودن، ۳) کاهش فاصله اجتماعی و داشتن تحرک اجتماعی، ۴) تغییر سبک زندگی و کلاسیک و مدرن بودن آن از توجه زیادی از طرف کاربران همراه است، ۵) اطلاع رسانی فوری، ۶) بازنمایی شخصیت و هویت و ۷) فیلترینگ نبودن. فارغ از مولفه‌هایی که اشاره شد و در عین حال فارغ از مقوله قدرت محتوای بصری در بازاریابی و تاثیر آن در فروش در این شبکه اجتماعی، مطالعات نشان می‌دهد که محتوای بصری بیش از ۹۳ درصد از مردم را به خرید وسوسه می‌کند.

در حقیقت محتوای بصری تصاویر و ویدئو‌ها نه تنها ساده‌تر هستند و پردازش آن‌ها برای مغز انسان راحت‌تر است، بلکه یک مقوله بازنمایی عالی و مناسب برای جلب توجه و کشاندن مشتری به کسب وکار است. همچنان که تصاویر و جلوه‌های بصری بیش از۶۰ برابر سریع‌تر از نوشته‌های متنی توسط مغز پردازش می‌شود؛ بیش از ۴۰ درصد از افراد جامعه نسبت به تصاویر عکس العمل بهتری نشان می‌دهند؛ ۶۵ درصد از مخاطبان کسب و کار‌ها ترجیح می‌دهند که از تصاویر و جلوه‌های بصری استفاده کنند.

در مجموع بین شبکه‌های مختلف اجتماعی، اینستاگرام نقش اصلی را در ذائقه سازی، معرفی سبک زندگی غیراسلامی و ترویج مد‌ها و محصولات فرهنگی غربی ایفا می‌کند. نظر به اهمیت این موضوع نشستی با عنوان “ فرهیخته نگاری در اینستاگرام“ با حضور دکتر هادی البرزی‏، خانم دکتر چهار سوقی امین و دکتر الستی برگزار شد که اهم نتایج این نشست درپی می‌آید.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست