اخبار عمومی

فناوری؛ امکانی برای شفافیت آراء یا تهدیدی برای سلامت انتخابات

انتخابات مهم‌ترین اتفاقات امسال محسوب می‌شوند، اما مهم‌تر از آن روندهای فناوری هستند که به این انتخابات شکل و جهت می‌دهند.

در سال ۲۰۲۴ شاهد چند انتخابات مهم و بزرگ در سراسر دنیا خواهیم بود، اما شاید انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده  آمریکا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انتخابات در سال ۲۰۲۴ باشد به‌طورکلی بیش از ۴۰ رقابت ملی برنامه‌ریزی‌شده پیش رو داریم که سال ۲۰۲۴ را به یکی از مهم‌ترین سال‌های انتخاباتی در تاریخ تبدیل می‌کنند.

به گزارش داتیکا – در ۱۵ سال گذشته فناوری نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی و گفتمان‌های سیاسی ایفا کرده است. نامزدها و احزاب سیاسی مدت‌ها تلاش کرده‌اند تا از کلان داده‌ها برای کسب اطلاعات و هدف قرار دادن رأی‌دهندگان استفاده کنند. در حال حاضر به دلیل ادغام فناوری با تجارت، اطلاعات و رسانه‌ها وضعیت به‌سرعت در حال تغییر است؛ بنابراین در گزارش پیش رو تصمیم داریم فناوری و روندهای فناوری جدیدی را که به انتخابات سال ۲۰۲۴ شکل و جهت می‌دهند، بررسی کنیم:

 هوش مصنوعی مولد؛ از دیپ‌فیک‌ها تا بات‌های شخصیت‌های سیاسی

هوش مصنوعی مولد، رتبه اول را در روندهای فناوری جدیدی که به انتخابات شکل می هند، از آن خود کرده است. هوش مصنوعی با توانایی تولید متن و تصاویر مختلف، می‌تواند اطلاعات غلط سیاسی را افزایش دهد، اما هنوز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که هوش مصنوعی مولد در انتخابات چگونه ظاهر خواهد شد ولی نمی‌توان در مورد استفاده از آن هم در راستای اهداف سیاسی تردید داشت.

برای مثال، چندی پیش رسانه‌های دولتی ونزوئلا با استفاده از هوش مصنوعی ویدئوهایی تولید کردند که در آنها مجریان خبر پیام‌هایی را که در طرف‌داری از دولت ونزوئلا بودند، مخابره می‌کردند. دولت ونزوئلا این ویدئوها را از یک کانال بین‌المللی انگلیسی‌زبان منتشر می‌کرد. این ویدئوها را شرکت سینتزیا تولید کرده بود. سینتزیا شرکتی است که دیپ‌فیک‌های سفارشی تولید می‌کند.

به‌علاوه، در ایالات متحده نیز ویدئو و تصاویر رهبران سیاسی که توسط هوش مصنوعی دست‌کاری شده‌اند، در رسانه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده‌اند و دست‌به‌دست می‌شوند. در این ویدئوها صحبت‌هایی از رهبران سیاسی چون ترامپ و بایدن نشر داده شده که باعث ترس و نگرانی مردم می‌شوند. حتی اخیراً تصویری از ترامپ منتشر شده که در آن آنتونی فائوچی را در آغوش کشیده است. تصور اینکه چگونه چنین تصاویر یا مطالبی می‌توانند انتخاب یک رأی‌دهنده را تغییر دهند یا مردم را از رأی دادن منصرف کنند، دور از ذهن نیست.

ماه گذشته نیز، شامین دانیلز، نامزد دموکرات کنگره از پنسیلوانیا، اعلام کرد که کمپین او از اشلی، یک کمپین سیاسی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده خواهد کرد تا افراد بیشتری را به رأی دادن ترغیب کند. همچنین در همین هفته یک کمیته اقدام سیاسی، یک ‌بات هوش مصنوعی به نام دین.بات راه‌اندازی کرد. این ‌بات شبیه به دین فیلیپس، یک دموکرات امریکایی منتقد بایدن و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری است که پیام‌های او را مخابره می‌کند.

میکرو اینفلوئنسرهای سیاسی؛ استراتژی جدیدی برای تأثیرگذاری بیشتر

یکی از ویژگی‌های نوظهور کمپین‌های سیاسی میکرو اینفلوئنسرها هستند که دنبال‌کننده‌های زیادی ندارند و در سطح یک محل یا منطقه تأثیرگذارند. البته استفاده از اینفلوئنسرها در انتقال پیام‌های سیاسی مسئله جدیدی نیست؛ اما انتخابات ۲۰۲۴ اولین انتخاباتی خواهد بود که میکرو اینفلوئنسرها در آن حضور پررنگی خواهند داشت. برای مثال دولت بایدن از اینفلوئنسرها برای حمایت از واکسیناسیون کووید-۱۹ استفاده زیادی کرد.

این میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که در مورد سیاست تولید محتوا نمی‌کنند و مخاطبان نسبتاً کم، خاص اما بسیار فعالی دارند. هدف استفاده از این اینفلوئنسرها به جمعیت‌شناسی مربوط می‌شود. چون این افراد مخاطبان خاصی دارند و بر آنها تأثیر گذارند می‌توانند با تولید پیام‌های خاص سیاسی مناسب و مختص به یک گروه، به بازده بیشتری منجر شوند. برای مثال در سال گذشته چند میکرو اینفلوئنسر توانستند حضور رأی‌دهندگان را برای انتخابات دادگاه عالی ایالتی افزایش دهند. در واقع از قبل اعتماد کافی بین دنبال‌کنندگان و میکرو اینفلوئنسرها شکل‌گرفته است و این استراتژی باعث می‌شود اثرگذاری از طریق پیام‌های خاص به گروه‌های خاص افزایش یابد.

سانسور دیجیتال؛ موضوع مهم حقوق بشر و سلاح جنگی آینده

البته سرکوب و سانسور سخنان بازیگران سیاسی امری جدیدی نیست. با این جال  این کار نه‌تنها بیشتر شده بلکه باد قت عمل بیشتر و با استفاده از فناوری‌های جدیدتری انجام می‌شود. آخرین گزارش از آزادی اینترنت که توسط فریدام هاوس منتشر شد، نشان می‌دهد که در حال حاضر هوش مصنوعی مولد کمک بزرگی به سانسور می‌کند و دولت‌های مستبد کنترل خود را بر زیرساخت اینترنت افزایش می‌دهند. این گزارش همچنین مطرح می‌کند که قطعی و اختلال در اینترنت در حال افزایش است. چنانچه گزارش اخیر فایننشال تایمز هم نشان می‌دهد که دولت فعلی ترکیه با هدایت ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی به محدود کردن دسترسی به شبکه‌های خصوصی، سانسور اینترنت را در ماه مارس و قبل از انتخابات تشدید می‌کند. به‌طورکلی، سانسور دیجیتال به یک موضوع مهم در حقوق بشر تبدیل شده و یک سلاح در جنگ‌های آینده خواهد بود.

این سه روند شاید در ابتدا به نظر خیلی جدی نیایند یا برخی گمان کنند که سال‌هاست از این روش‌ها در انتخابات استفاده می‌شود. اما واقعیت فراتر از این حرف‌ها است و همان‌طور که در ابتدا گفته شد پیشرفت فناوری و ورود آن به صنایع مختلف شکل و شمایل هر چیزی را تغییر داده است. در سالی که با انتخابات متعددی در سراسر جهان روبه‌رو هستیم توجه به نکات بالا می‌تواند قدرت تفکر انتقادی ما را افزایش دهد و باعث شود دیدگاه و چشم‌انداز شفاف‌تری از مسائل داشته باشیم

منبع: شرق

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست